Kampania produktowa w Google Ads

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2020.05.18

Czym są kampanie produktowe?

Kampanie produktowe w Google Shopping to typ kampanii, który możesz włączyć w systemie reklamowym Google Ads. Umożliwia on wyświetlanie reklam produktów wraz ze zdjęciem, tytułem i aktualną ceną. To idealny sposób na wizualne przedstawienie oferty sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Od standardowych reklam tekstowych Google Shopping odróżnia m.in. możliwość zaprezentowania aktualnej ceny bez potrzeby aktualizowania jej, a w dodatku uwagę potencjalnych klientów przykuwa zdjęcie produktu.

Korzyści reklam produktowych

  • Płacisz za efekt. Opłata pobierana jest przez Google dopiero za kliknięcie w reklamę, a nie za jej wyświetlenie. Google nie obciąży Cię żadnym kosztem jeżeli nie nastąpi interakcja użytkownika z Twoją reklamą, a co za tym idzie – ze stroną Twojego sklepu internetowego.
  • Efektywność reklam produktowych jest w większości przypadków o wiele większa niż w przypadku standardowych reklam tekstowych. Nic dziwnego, ponieważ aktualna cena produktu i jego zdjęcie widziana jest przez potencjalnego klienta zanim ten kliknie w reklamę i wejdzie do sklepu. Jeżeli znajdzie się na karcie produktu to znaczy, że zarówno wizualizacja fotograficzna produktu jak i jego cena zachęciły do zapoznania się z resztą jego cech oraz ze szczegółami oferty.
  • Oszczędność czasu dla kupującego. Twój klient od razu zostaje przekierowany na kartę produktu. Nie musi przechodzić przez wiele kategorii, by móc znaleźć produkt o określonych parametrach. Kampanie produktowe ułatwiają Twoim klientom dotarcie do produktów, których zakupem są zainteresowani.
  • Szybkość wdrożenia, w porównaniu ze standardowymi reklamami tekstowymi. Budowa kampanii linków sponsorowanych jest o wiele bardziej czasochłonna niż stworzenie kampanii produktowe. Wszystko za sprawą pliku produktowego, który przechowywany jest w Google Merchant Centre. TO dzięki temu plikowi w reklamach widoczne są aktualne ceny i wyświetlane są tylko aktualnie dostępne produktu w sklepie internetowym.

Jak wyglądają reklamy produktowe?

Reklamy w kampanii produktowej

Reklamy w ramach kampanii produktowych w wyszukiwarce wyświetlają się nad wynikami organicznymi lub po prawej stronie (również u góry obok wyników organicznych) co zapewnia dużą widoczność reklam. Dogodne umiejscowienie reklam produktowych oraz ich sprzedażowy charakter – gwarantuje wysoką klikalność reklam kampanii w Google Shopping, ponieważ użytkownik widzi reklamy produktów, których szuka.

Promocja na pierwszą kampanię

Wyślij zapytanie, a otrzymasz wycenę kampanii!
Oferta obowiązuje do 18 lipca lub wyczerpania kodów promocyjnych.


    W jaki sposób wyświetlają się reklamy produktowe?

    Promowanie asortymentu sklepu internetowego w Zakupy Google umożliwia przekierowanie potencjalnych klientów bezpośrednio do stron konkretnych produktów, dzięki czemu potencjalni klienci nie muszą długo szukać produktów, które chcą kupić. Warto jednak wyjaśnić w jaki sposób działa cały mechanizm wyświetlania reklam produktowych od momentu dodania produktu do sklepu internetowego aż do momentu kliknięcia reklamy produktowej w kampanii Google Shopping. By móc wyjaśnić Ci w to w prosty sposób cofnijmy się do momentu dodawania produktów do sklepu internetowego.

    Do oferty swojego sklepu internetowego dodajesz produkty. Masz ich już wiele w swojej ofercie. Chcesz je sprzedać, a użytkownik chce kupić ten, który go interesuje. Zależy Ci na tym, aby wszedł na kartę produktu w Twoim sklepie. Zanim wyświetlisz mu reklamę, musisz wykonać szereg innych, kluczowych kroków.

    Potrzebować będziesz pliku produktowego, który następnie wgrasz do Google Merchant Centre. Ale po kolei. Zacznijmy od samego pliku z produktami czyli tzw. feedu produktowego. Masz sklep na popularnej platformie eCommerce? Poszukaj wtyczki, która wygeneruje adres URL do pliku produktowego w mniej niż minutę. Nie potrzebujesz zaawansowanego wsparcia technicznego, by móc uzyskać tak obszerne informacje o setkach, czy nawet tysiącach produktów. W większości platform eCommerce to kilka kliknięć w panelu sprzedawcy, które umożliwiają jego stworzenie.

    Teraz załóż Google Merchant Centre i wgraj plik produktowy, który zawiera informacje na temat Twoich produktów sklepie internetowym. Połącz konto GMC z Google Ads i stwórz swoją pierwszą kampanię produktową.

    Rodzaje kampanii produktowych

    Rodzaje kampanii produktowych

    Smart Shopping – Inteligentna kampania produktowa

    Inaczej nazywana Smart Shopping Campaign to typ kampanii Google Shopping opartej na „machine learning”. System sam podejmuje decyzję komu, kiedy i w jakim miejscu wyświetlić reklamę produktową, aby zwiększyć prawdopodobieństwo na wygenerowanie transakcji online. Tworząc inteligentną kampanię produktową warto mieć już na koncie Google Ads pewną historię konwersji w ostatnich kilkunastu dniach, a także dobrze mieć listy remarketignowe, które zapełnione są już cookiesami (są na nich użytkownicy, którzy byli na naszej stronie internetowej). Algorytmy wykorzystujące uczenie maszynowe biorą pod uwagę historię konwersji podczas podejmowania decyzji, a listy remarketignowego przydają się w ponownym wyświetlaniu reklam produktowych użytkownikom którzy opuścili stronę bez zakupu, ponieważ inteligentna kampania produktowa jest połączeniem standardowej kampanii Google Shopping oraz dynamicznego remarketingu w sieci reklamowej.

    Standardowa kampania produktowa

    W standardowej kampanii produktowej mamy o wiele więcej możliwości wyboru zarówno podczas konfiguracji kampanii jak i jej optymalizowaniu. W tym typie kampanii shoppingowej mamy wpływa na ty, by nasze reklamy wyświetliły się wyłącznie w wyszukiwarce Google (w inteligentnej kampanii reklamy wyświetlają się również w sieci reklamowej).
    Standardowa kampania produktowa pozwala również na zapoznanie się z raportem wyszukiwanych haseł – widzimy dokładne zapytania użytkowników, które wygenerowały kliknięcia w kampanii reklam produktowych. Dzięki tej informacji jesteśmy w stanie dodać np. wykluczenia słów kluczowy, aby w przyszłości wyeliminować wyświetlenia wśród osób, które nie są zainteresowane z jakiegoś powodu zakupem danego produktu w sklepie internetowym.

    Strategie grupowania produktów

    Kategorie produktów

    Przed rozpoczęciem prowadzenia kampanii w Zakupy Google należy przygotować strategię działań dla tego typu kampanii. Podczas planowania kampanii produktowej należy wziąć pod uwagę, które kategorie produktów będą promowane w pierwszej kolejności. W wielu sklepach internetowych dostępnych są setki, a nawet tysiące produktów (niekiedy nawet w kilkudziesięciu kategoriach). Warto zastanowić się nad tym, które kategorie produktów są najważniejsze, na których nasza marża jest największa lub w jakich kategoriach produktów chcemy zacząć zwiększać wolumen transakcji, bo zależy nam na skalowaniu sprzedaży.

    Sezonowość produktów

    Dosyć istotną kwestią jest również sezonowość i dostosowanie budżetu do odpowiedniego momentu w danym roku. Każda branża rządzi się innymi prawami, dlatego ważne jest indywidualne podejście do każdego przypadku kampanii. W branży zabawkowej z pewnością istotne będą tygodnie przed Dniem Dziecka i ostatni kwartał roku, dla branży odzieżowej istotną rolę będzie odgrywać dopasowanie odpowiedniej oferty do warunków atmosferycznych (nie tylko pory roku, ale również warunków pogodowych), w branży RTV/AGD należy wziąć pod uwagę wiele czynników jak np. sezonowość związaną z okazjami (Boże Narodzenie, Komunie, Dzień Dziecka, BackToSchool, itp.), a także pogodą (większa sprzedaż lodówek, zamrażarek, lamp owadobójczych, wiatraków w okresie letnich upałów, czy też grzejników elektrycznych w okresie zimowym).

    Cena produktów

    Klientów przyciągają ceny (niskie lub też wysokie – to zależy kto jest naszym klientem), dlatego zwrócić należy również uwagę nie tylko na to czy nasze reklamy produktowe wyświetlają się obok produktów innych reklamodawców w wyszukiwarce. Istotne jest również to czy jesteśmy świadomi jakie warianty cenowe naszych produktów pokazujemy w kampanii produktowej. Dla zapytań, które odnoszą się do chęci zakupu tanich produktów dobrze byłoby pokazać produkty, które nie są zbyt drogie. Natomiast jeżeli posiadasz w swojej ofercie produkty premium i użytkownicy wpisują słowa wskazujące na takie produkty – koniecznie uwzględnij produkty o wyższej cenie, ponieważ ta grupa osób bardziej ceni sobie jakość podczas podejmowania decyzji zakupowej. Cena jest prawdopodobnie na dalszym planie.

    Popularność produktów

    Prowadzisz już sprzedaż internetową, wiec wiesz, że większość sprzedaży generuje zaledwie niewielka część produktów. W myśl zasady Pareta załóżmy, ze 20% produktów generuje 80% przychodu w Twoim sklepie internetowym. Dodatkowo w Twojej kluczowej kategorii produktowej 20% produktów generuje największy zysk. Czy warto rotować po równo reklamy dla tych produktów? Oczywiście, że nie. Podziel produkty dwie grupy – Bestsellery i resztę produktów. Innym sposobem może być podział na trzy grupy, Bestsellery, produkty, dla których chcesz zwiększyć sprzedaż i w trzeciej grupie uwzględnij pozostałe produkty.

    Marżowość produktów

    Marża w Twojej ofercie jest zmienna? Twój narzut to kilka do kilkudziesięciu % marży? Uwzględnij również to w planowaniu oraz implementacji kampanii produktowej. Podziel grupy produktów na te o wysokiej i niskiej marży.

    Jak widzisz kampanie produktowe w Google Ads daje wiele możliwości na promocję oferty Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Wykorzystaj potencjał reklamowy tego narzędzia i zwiększ sprzedaż z tym narzędziem reklamowym.

    Przeczytaj również:

    Czy spodobał Ci się ten artykuł?

    Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

    Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 16

    Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

    Podziel się
    Autor

    Łukasz Wiśniak

    Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


    Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
    Najświeższe informacje

    Dołącz do newslettera.
    Bądź na bieżąco!

    Blog

    Najnowsze artykuły