- Co to są Zakupy Google?
- Jak działają Zakupy Google?
- Dla kogo są Zakupy Google?
- Jak wygląda reklama produktowa?
- Jak zabrać się do stworzenia kampanii?
- Zalety kampanii Google Zakupy
- Typy kampanii Google Zakupy
Co to są Zakupy Google?
Zakupy Google to typ kampanii reklamowych w Google Ads opracowany z myślą o sklepach internetowych, które chcą sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Reklamy produktowe umożliwiają użytkownikom szybkie znalezienie produktów, które masz w swojej ofercie. Dzięki temu jesteś w stanie przyciągnąć więcej potencjalnych klientów, prezentując im dostępne w produkty z aktualnymi cenami.
Jak działają Zakupy Google?
- Użytkownik szuka konkretnego produktu, który masz w swojej ofercie. Dane o każdym z produktów zawarte są w pliku produktowym. Klient znajdzie tam opis produktu oraz szczegółowe informacje o jego nazwie, marce, cenie, dostępności, kategorii, a także wiele innych atrybutów, które odróżniają dany produkt od setek, a nawet tysięcy innych.
- Plik produktowy znajduje się w Google Merchant Center (Centrum Sprzedawców Google). To narzędzie, które regularnie pobiera informacje o wszystkich produktach znajdujących się w Twoim sklepie internetowym, a następnie wysyła je do Google Ads, aby można było reklamować produkty z aktualną ceną, dostępnością itp.
- Google Ads po połączeniu z Google Merchant Center (GMC) umożliwia stworzenie kampanii dla wybranych lub wszystkich produktów, które zostały opisane w pliku produktowym.
- Użytkownik składa zapytanie (np. smartfony Samsung), a po wpisaniu przez niego marki oraz kategorii produktu (wartości te znajdują się w pliku produktowym) reklama produktowa odnotowuje wyświetlenie.
- Użytkownik może wybrać produkt i przejść do witryny danego reklamodawcy.
Dla kogo są Google Zakupy?
Z usługi Zakupy Google przede wszystkim powinny korzystać sklepy internetowe sprzedające swoje produkty zarówno w Polsce, jak i na terenie innych państw.
Jak wygląda reklama produktowa?
Reklama produktowa w Zakupach Google tworzona jest automatycznie na podstawie danych o produkcie zawartych w pliku produktowym (tzw. feedzie produktowym). Składa się ze zdjęcia produktu, aktualnej ceny oraz danych reklamodawcy (nazwy sklepu, którą definiujemy samodzielnie podczas konfiguracji Google Merchant Center). Na samym dole każdej z reklam produktowych w wyszukiwarce Google znajduje się informacja o tym, z której porównywarki pochodzi reklama produktowa. Najczęściej spotykana jest wersja „Przez: Google”, co wskazuje na kampanię reklamową w zakładce Zakupy Google. Można jeszcze spotkać inne porównywarki, np. Ceneo. Opcjonalnie w reklamie produktowej może również wyświetlić się rabat, jeżeli cena dla danego produktu została obniżona.
Jak zabrać się do stworzenia kampanii?
- Przygotuj plik produktowy (feed produktowy).
- Skonfiguruj Google Merchant Center (GMC).
- Wgraj plik produktowy do GMC.
- Odczekaj na akceptację produktów z feeda produktowego (zwykle trwa to maksymalnie 3 dni robocze).
- W przypadku niezgodności atrybutów produktów z zasadami tworzenia pliku produktowego wprowadź poprawki zgodnie z komunikatami w Google Merchant Center.
- Połącz konto Google Merchant Center z Google Ads.
- Wybierz produkty, które chcesz reklamować, a następnie stwórz kampanię Google Ads.
Promocja na pierwszą kampanię
Wyślij zapytanie, a otrzymasz wycenę kampanii!
Oferta obowiązuje do 18 lipca lub wyczerpania kodów promocyjnych.
Zalety kampanii Google Zakupy
- Wizualna prezentacja produktu – użytkownik przechodzi na stronę internetową po wcześniejszym obejrzeniu zdjęcia produktu. Reklama jest czytelna i zawiera najpotrzebniejsze informacje, które mają doprowadzić do zakupy produktu (cena, zdjęcie, nazwa).
- Znajomość ceny produktu przed przejściem do sklepu.
- Skrócenie ścieżki zakupowej – użytkownik trafia od razu na podstronę produktu, którym jest zainteresowany.
- Bardzo duża skuteczność – ten typ kampanii odgrywa bardzo istotne znaczenie w powodzeniu kampanii Google Ads. Udział kampanii w Zakupy Google w realizacji generowanych transakcji online jest większy niż 60% wśród wszystkich transakcji pozyskiwanych przez Google Ads.
- Stawka maksymalnego kosztu kliknięcia ustawiana jest na poziomie produktu, w związku z czym pod uwagę może zostać wzięta również marża na danym produkcie, co pozwoli osiągnąć wysoką rentowność kampanii.
- Niższy koszt kliknięcia w porównaniu ze standardowymi tekstowymi reklamami w wyszukiwarce internetowej. Nie jest to złota zasada, ale w większości przypadków kliknięcia w kampanii Zakupy Google są tańsze niż w reklamach tekstowych, co wpływa na większą efektywność i lepszą rentowność kampanii.
- Opłata pobierana jest za kliknięcie w reklamę i przejście do sklepu.
- Dodatkowa powierzchnia reklamowa – jeżeli korzystasz z reklam tekstowych oraz reklam w Zakupy Google, to Twoja reklama może wyświetlić się w obydwu wersjach podczas jednego zapytania użytkownika, ponieważ kampania produktowa jest osobną aukcją i nie wpływa na ograniczenie wyświetleń standardowych reklam tekstowych. Możesz zająć kilka miejsc reklamowych (jedno miejsce reklamy tekstowej oraz jedno – lub więcej – miejsc przeznaczonych dla reklam produktowych).
Typy kampanii Google Zakupy
Najczęściej stosowanym typem kampanii jest „Standardowa kampania produktowa”, jednak coraz więcej reklamodawców decyduje się na „Inteligentną kampanię produktową”, która potrafi osiągnąć rewelacyjne wyniki pomimo kilku ograniczeń w zarządzaniu taką kampanią. Rzadziej spotykaną formą jest kampania produktowa przy możliwych do pominięcia video In-Stream na YouTubie.
Standardowa kampania produktowa (w wyszukiwarce)
Ten typ kampanii dostępny jest od początków kampanii reklamowej Zakupy Google (wcześniej znanej pod nazwą Product Listing Ads). Przy postawieniu na tę formę mamy pełną kontrolę nad produktami, które promujemy w takiej kampanii. Jesteśmy w stanie samodzielnie dostosować stawki kosztu kliknięcia na poziomie produktów. W raporcie wyszukiwanych haseł widzimy, jakie zapytania wpisywane przez użytkowników doprowadziły do kliknięcia w reklamę, dzięki czemu nieefektywny ruch na stronie możemy wyeliminować, dodając wykluczenia słów kluczowych. Kampania kierowana jest wyłącznie na wyszukiwarkę Google oraz partnerskie wyszukiwarki, w związku z czym, jeżeli chcemy prowadzić działania dynamicznego remarketigu w sieci reklamowej, możemy to zrobić w osobnej kampanii, a nie tak jak w przypadku kampanii inteligentnej w ramach jednej kampanii.
Inteligentna kampania produktowa (w wyszukiwarce i sieci reklamowej)
Decydując się na ten typ, mamy ograniczone pole wyboru podczas konfiguracji kampanii. Inteligentne kampanie produktowe wykorzystują bowiem uczenie maszynowe, które przejmuje część pracy wykonywaną dotychczas przez marketerów. Wyniki takich kampanii są zadziwiająco pozytywne, jednak jest kilka minusów, o których warto wiedzieć. Przede wszystkim mamy mniejszą kontrolę nad tym, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się reklamy produktowe (nie można zobaczyć nawet, na jakie zapytania wyświetlały się reklamy, a także nie ma możliwości dodania wykluczających słów kluczowych).
Nadal można wybrać, które produkty będą reklamowane. Wystarczy wybrać markę, kategorię produktu lub inny dostępny sposób filtrowania produktów.
Reklamy wyświetlają się również w sieci reklamowej (w ramach remarketingu dynamicznego), wymagana jest do tego jednak minimum jedna lista remarketingowa na koncie Google Ads z minimalną liczbą 100 użytkowników (cookies) na liście. Podczas tworzenia smart display campaign pojawia się opcja stworzenia szablonu reklamy na potrzeby działań remarketingowych w sieci reklamowej. Do tej reklamy można dodać tekst dla „Nagłówka” i „Opisu”, a także mamy możliwość zamieszczenia logo oraz zdjęcia dla niektórych wersji reklam budowanych na podstawie tego szablonu.
Produktowa (przy video w witrynie YouTube)
TrueView w kampanii produktowej polega na wzbogaceniu reklamy video In-Stream o elementy interaktywne w postaci prezentacji produktów. Reklamy produktowe tworzone są również na podstawie danych w Google Merchant Center w formie kart produktowych przy video na YouTubie.
Przeczytaj również: