Feed produktowy w Google Merchant Center

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2021.02.04

Feed produktowy to nieodłączny element kampanii reklamowych w Google Ads. Bez niego kampania Google Shopping czy też kampanie dynamicznego remarketingu w sieci reklamowej Google nie mogłyby korzystać z bazy produktów dostępnej w ofercie sklepu internetowego. Dowiedz się jak przygotować się do stworzenia pliku na potrzeby kampanii produktowych w Google.

Jak powstaje feed produktowy?

Feed produktowy (inaczej nazywany plikiem produktowym) na potrzeby kampanii Google Shopping, konfigurowany jest w Google Merchant Center. W tym pliku znajdują się produkty dostępne w sklepie internetowym (informacja o stanie magazynowym pozwala również panować nad tym, które produkty są na stanie magazynowym oraz których aktualnie brak na magazynie, dzięki temu wyświetlane są reklamy tylko z dostępnymi produktami). Najczęstszym sposobem jest stworzenie feed’u produktowego właśnie dla całego asortymentu, który aktualizowany jest o nowe pozycje w ofercie sklepu. Każdy tak produkt opisany jest określonymi atrybutami. To one odróżniają produkty od siebie. Kiedy użytkownik wyszukiwarki Google wpisze słowa kluczowe, które odnoszą się do danych produktów, a tym samym nawiązują do określonych atrybutów – zostaną wyświetlone produkty, które najbardziej pasują do danego zapytania. Atrybutami opisującymi produkt mogą być m.in. tytuł produktu, jego opis, marka, cena, kolor, rozmiar, kategoria, dostępność, koszt dostawy, przeznaczenie dla konkretnej płci, to czy jest nowy lub używany, o wiele innych… Im więcej zgodności pomiędzy zapytaniem użytkownika, a produktem – tym większa szansa na jego wyświetlenie w wyszukiwarce Google wśród reklam produktowych.

Przestrzegaj zasad

Każdy feed produktowy musi być stworzony wg określonej specyfikacji danych produktów. Niestosowanie się do tych wytycznych z pewnością spowoduje naruszenie zasad, a tym samym duże prawdopodobieństwo odrzucenia produktów. W efekcie kampania reklam produktowych nie będzie mogła rozpocząć wyświetlania reklam produktowych. Należy pamiętać również, że pomimo akceptacji pliku produktowego, trzeba przestrzegać tych zasad. Najczęstszym błędem jest nie uwzględnienie w pliku niektórych z obowiązkowych atrybutów. O tym jakie atrybuty na pewno musisz mieć w pliku produktowym dowiesz się w dalszej części artykułu.

Zasady nie dotyczą wyłącznie stosowania się do specyfikacji atrybutów. Należy również mieć na uwadze, że niektórych tematów nie wolno poruszać w kampaniach produktowych. Do zakazanych tematów należą m.in. alkohol i wszelkie inne używki, broń, hazard, leki czy produkty finansowe. Zdarza się, że Google przez przypadek sklasyfikuje nasz produkt do jednej z zakazanych kategorii tematycznej. Wówczas możemy wysłać produkt do kolejnej weryfikacji, aby Google mógł rozpatrzyć naszą prośbę ponownie.

Obowiązkowe atrybuty w feedzie produktowym

Obowiązkowo w pliku produktowym powinny znaleźć się tytuł produktu oraz jego opis. To jedne z najbardziej istotnych atrybutów z punktu widzenia kierowania reklam w kampanii. Słowa zawarte w opisie oraz tytule produktu mają bardzo duże znaczenie. Od tego jak dobry mamy opis i tytuł zależy niekiedy skuteczność kampanii produktowej w Google. Innymi obowiązkowymi atrybutami są: dostępność, cena, kategoria produktów, numer ID produktu, marka, GTIN lub EAN, stan (nowy, używany, odświeżony) i koszt dostawy.

Czy produkty zostały zaakceptowane?

W raporcie Diagnostyka sprawdzić możesz na jakim etapie jest akceptacja produktów. Aktywne produkty wskazują wszystkie produkty, które są gotowe do wyświetlenia. Odrzucone produkty informują o braku możliwości wyświetlania się w Google. Należy poprawić wszelkie uwagi, które uniemożliwiają ich akceptację. Trzecim stanem są produkty oczekujące, które jeszcze nie zostały zweryfikowane i zaakceptowane. Wymagają jeszcze chwili uwagi poświęconej przez Google. Ostatnim stanem są produkty wygasające. Wskazują one produkty, które wygasną w ciągu 3 dni i nie będą mogły być używane do wyświetlania reklam produktowych.

Dodanie pliku produktowego do Merchant Center

Wykorzystać feed produktowy w kampanii produktowej można dopiero po jego akceptacji w Google Merchant Center. Zaloguj się i załóż konto na stronie GMC. Jeżeli posiadasz inne usługi takie jak Google Analytics, Google Ads, Google Tag Manager dla sklepu, który promujesz to załóż Merchant Center na tym samym loginie. Ułatwi to cały proces. Po zalogowaniu przejdź przez podstawowe ustawienia konta GMC, a następnie dodaj feed produktowy jedną z dostępnych metod. Może być to na przykład wgranie pliku na DOCS lub zaplanowanie pobieranie. Akceptacja pliku trwa do 3 dni roboczych. Jednak w większości kont GMC jest on akceptowany o wiele szybciej.

Przeczytaj również:

Czy spodobał Ci się ten artykuł?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

Podziel się
Autor

Łukasz Wiśniak

Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
Najświeższe informacje

Dołącz do newslettera.
Bądź na bieżąco!

Blog

Najnowsze artykuły