- Google Ads – co to jest?
- Zdefiniuj cel kampanii
- Gdzie emitowana jest kampania?
- Rodzaje reklam
- Metody kierowania na odbiorców
- Precyzyjne kierowanie
- Google Ads, a pozycjonowanie
- Koszt kampanii
Google Ads – co to jest?
Google Ads (dawniej Google Adwords) to system reklamowy, który umożliwia tworzenie oraz zarządzanie kampaniami reklamowymi. Reklamy tworzone w tym narzędziu marketingowym wyświetlane są w wyszukiwarce Google, partnerskich wyszukiwarkach, a także w zewnętrznych serwisach internetowych, które przynależą do sieci stron tworzonej w ramach Google AdSense. Ten system reklamowy został stworzony przez Google już blisko 20 lat temu. Na przestrzeni lat przechodził wiele rewolucji i stale pojawiają się nowatorskie rozwiązania. Wszystko ma na celu zwiększenie efektywności kampanii prowadzonych w Google Ads. W tym artykule zyskasz podstawową wiedzę na temat tego narzędzia i jego możliwości reklamowych.
Zdefiniuj cel kampanii
Przed rozpoczęciem kampanii reklamowej należy zdefiniować jej cel (jeden lub więcej). Wiedząc do czego dążysz i co jest wyznacznikiem powodzenia kampanii, można skuteczniej zarządzać kampanią, podejmować trafne decyzje i wprowadzać właściwe zmiany podczas optymalizacji kampanii. Bez zdefiniowania celu kampanii, trudne do osiągnięcia lub nawet niemożliwe będzie odpowiedzenie na pytanie „Czy kampania reklamowa przynosi zysk?”.
Najczęściej obieranymi celami w kampaniach Google Ads są
- Sprzedaż online – wybierana przez sklepy internetowych, które generują transakcje online. Wiedza o transakcji, pozwala również poznać wartość transakcji. Zatem z łatwością ocenisz czy kampania jest rentowna.
- Generowanie leadów – stosowana przez firmy, którym zależy na pozyskiwaniu danych kontaktowych do potencjalnych klientów. Najczęściej pozyskiwaną daną jest adres mailowy czy też numer telefonu
- Bezpośrednie połączenia telefoniczne – użytkownicy, którzy chcą skorzystać z Twoich usług sami zadzwonią do Ciebie. Wystarcz dodać numer telefonu jako rozszerzenie reklamy lub też stworzyć dedykowaną kampanię, której celem jest generowanie połączeń telefonicznych.
- Pobrania aplikacji – promowanie aplikacji z Google Play lub AppStore jest możliwe dzięki inteligentnej kampanii promującej aplikacje mobilne.
Gdzie emitowana jest kampania?
Reklamy wyświetlane są w sieci Google, czyli miejscach przystosowanych do emisji reklam tekstowych, banerowych, animowanych i video. W ramach tej sieci wyróżnić można dwa podstawowe typy sieci:
Sieć wyszukiwania
W ramach sieci wyszukiwania reklamy wyświetlane są w znanej Ci wyszukiwarce Google, a także w wybranych usługach Google, np. Google Maps, Zakupy Google. Reklamy emitowane są również u partnerów, współpracujących z Google – np. Onet, Interia, Gumtree, WirtualnaPolska i inne serwisy, których wyszukiwarki w serwisie wykorzystują silnik Google.
Sieć reklamowa
Sieć reklamowa daje możliwość emisji reklam w serwisach internetowych i aplikacjach mobilych. Najczęściej spotykanymi są graficzne reklamy banerowe. Można również spotkać reklamy video, aczkolwiek o wiele częściej reklamy video wyświetlane są w serwisie YouTube. Innym miejscem jest poczta Gmail, która również przynależy do sieci reklamowej, a więc możliwa jest kampania mailingowa do użytkowników Gmaila.
Promocja na pierwszą kampanię
Wyślij zapytanie, a otrzymasz wycenę kampanii!
Oferta obowiązuje do 18 lipca lub wyczerpania kodów promocyjnych.
Rodzaje reklam
Reklamy tekstowe
Najpopularniejszy typ reklam stosowany przeważnie w kampaniach reklamowych w wyszukiwarce. Reklamy tekstowe wizualnie zbliżone są do wyników organicznych w wyszukiwarce, jednak odróżnia je kilka elementów, np. oznaczenie etykietą „Reklama”, czy też powiększenie rozmiaru linka sponsorowanego za sprawą rozszerzeń reklam tekstowych.
Reklamy produktowe
Reklamy produktowe zobaczyć możesz również w wyszukiwarce w ramach kampanii Google Shopping.Wyświetlają się obok lub naprzemiennie z reklamami tekstowymi. Ten typ reklam wykorzystywany jest przez sklepy internetowe do promowania produktów, które zakupić można przez Internet. Reklama produktowa przedstawia m.in. zdjęcie, tytuł i aktualną cenę produktu. W dodatku promowane są wyłączenie dostępne produkty, dzięki aktualizacji danych o produktach, w tym stanów magazynowych.
Reklamy banerowe
Jednym z najbardziej popularnych rodzajów reklam, które zobaczyć można w sieci reklamowej Google są reklamy banerowe. Banery reklamowe muszą spełniać określone wymagania zawarte w specyfikacji Google, takie jak rozmiar banera czy też waga pliku z grafiką. Na chwilę obecną dostępnych jest 20 rozmiarów reklam graficznych. Warto jednak sprawdzać na bieżąco czy specyfikacja dotycząca reklam banerowych jest aktualna, ponieważ co jakiś czas jest ona aktualizowana o nowe rozmiary reklam.
Reklamy Wideo
Innym rodzajem reklamy, równie popularnym w sieci reklamowej jest reklama wideo. Bazują ona na filmie reklamowym opublikowanym w serwisie YouTube. Reklama video wyświetlana jest przed, po lub w trakcie oglądanego przez użytkownika materiału filmowego. Taki format nosi nazwę Trueview In-stream. Większość typów reklam Instream emitowanych jest w obrębie serwisu YouTube. Jednak jest również możliwość wyświetlania reklam wideo poza YouTube w osadzonych materiałach filmowych z tego portalu na zewnętrznych serwisach internetowych, co zwiększa zasięg kampanii wideo w Google Ads.
Reklamy mailingowe
Reklamy w Gmail, czyli Gmail Sponsored Promotions to reklamy, które są wyświetlane w skrzynce odbiorczej. Imitują one wiadomość e-mail wyświetlaną w zakładce „Społeczności” lub też „Oferty”. Po wejściu w jedną z dwóch kart wyświetlić może się jedna lub dwie reklamy ponad wszystkimi pozostałymi mailami. W kampanii reklamowej na Gmail można stosować wiele różnorodnych wersji kreacji mailingowe. Najczęściej stosowaną jest statyczna grafika, jednak jest również możliwość wykorzystania wideo czy też formularza w treści maila.
Metody kierowania na odbiorców
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to podstawowa forma kierowanie reklam w wyszukiwarce. Dzięki frazom kluczowym mamy pewność, że wyświetlamy reklamę tekstową właściwym osobom, które szukają konkretnych produktów lub usług. Podczas tworzenia słów kluczowych na potrzeby kampanii w wyszukiwarce przydatnym narzędziem okaże się Paner słów kluczowych, dzięki któremu dowiemy się jakie słowa są wyszukiwane przez naszych potencjalnych klientów, jaki jest szacunkowy koszt kliknięcia, a także ile dokładnie osób wyszukuje dane frazy.
Słowa kluczowe wykorzystywane są również jako forma kierowania w kampaniach w sieci reklamowej Google. Umożliwiają kontekstowe skierowanie reklam. Wówczas reklamy banerowe wyświetlają się pod warunkiem, wystąpienia na stronie internetowej konkretnego słowa kluczowego.
Zainteresowania
Kierowanie behawioralna, czyli związane z zachowaniem użytkowników, umożliwia na dotarcie do osób, które interesują się określonymi produktami lub usługami. Mogą być to zarówno osoby, które wykazują te zainteresowania w związku z planowanym zakupem, a także Ci, którzy zgłębiają daną dziedzinę od dłuższego czasu i związane jest to z ich stylem życia.
Tematy
Kierowanie na tematy umożliwia wyświetlanie reklam w serwisach, które powiązane są tematycznie z określonymi tematami. Lista dostępnych tematów udostępniona jest w panelu Google Ads (Adwords). Podczas tworzenia kampanii można w prosty sposób wyszukać określony temat. Dzięki temu reklamy wyświetla się osobom, które przeglądają strony internetowe, korzystają z aplikacji mobilnych lub tez oglądają filmy, które tematycznie powiązane są z konkretnymi tematami. Tematy można stosować również jako wykluczenie – jeżeli wiesz, że tematy, którymi interesują się użytkownicy z całą pewnością nie nawiązują do Twojej firmy
Miejsca docelowe
Jeżeli znasz konkretne strony www, aplikacje lub filmy i chcesz, aby w tych miejscach wyświetliła się reklama to można je dodać samodzielnie. Wówczas znacznie ograniczamy zasięg kampanii do bardzo wąskiej grupy stron. To bardzo precyzyjna forma kierowania. Wiemy gdzie dokładnie wyświetlane są nasze reklamy.
Remarketing
Kampanie remarketingowe to skuteczny sposób na ponowne wyświetlenie reklam osobom, które w przeszłości odwiedziły już stronę internetową. Odpowiednio zaplanowana i wdrożona strategia remarketingowa pozwala osiągnąć dobre wyniki w tego typu kampaniach przy wysokim współczynniku konwersji i zadowalającej rentowności kampanii. Remarketing jest dobrym sposobem na „uratowanie” części porzuconych koszyków czy też na zmotywowanie do zostawienia danych kontaktowych od użytkowników, którzy z jakiś powodów nie wykonali danej akcji na naszej stronie internetowej.
Demografia
Kierowanie wg wieku, płci czy też statusu rodzicielskiego pozwala na uwzględnienie lub wykluczenie określonych grup osób, które nie kwalifikują się do grupy docelowej. W przypadku kampanii w wyszukiwarce, kierowanie demograficzne pozwala wyłącznie na kierowanie wg wieku i płci. Natomiast w sieci reklamowej można wykorzystywać wszystkie 3 wspomniane metody kierowania demograficznego. Co ważne – można łączyć te kierowania ze sobą, tworząc np. grupę kobiet w określonym wieku i określonym statusie rodziny. Takie kombinacje tworzyć można na podstawie poniższych podziałów udostępnionych przez Google Ads:
- Płeć: Kobiety, Mężczyźni, Nieznany
- Wiek: 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65 i więcej oraz Nieznany
- Status rodzicielski: posiada dzieci, nie ma dzieci, Nieznany
Zdarza się, że Google nie jest w stanie określać wieku, płci czy też statusu rodzicielskiego. Stąd dla niektórych użytkowników przypisana jest kategoria „Nieznany”.
Precyzyjne kierowanie
Lokalizacja
Kampania reklamowa nie musi być emitowana na terenie całego kraju. Warto wybrać mniejsze obszary takie jak województwa czy miasta. Jest również możliwość wyboru promienia określanego w kilometrach wokół dokładnej lokalizacji. Dzięki temu można wyświetlać reklamy osobom, które znajdują się w okolicy danej lokalizacji. Dla firm lokalnych przewidziano również możliwość kierowania wg dzielnic. Ta funkcjonalność dostępna jest dla większych miast w Polsce. Tak jak w przypadku większości form kierowania, również dla lokalizacji przewidziano możliwość wykluczania. Możesz wykluczyć państwo, miast, województwo, dzielnicę, albo dowolny obszar w promieniu określonego dystansu od danej lokalizacji.
Urządzenia
Kampanie reklamowe można emitować na wybranych rodzajach urządzeń. Do wyboru masz Komputery, Tablety, Smartfony oraz Telewizory. W większości Twoich kampanii najwięcej wyświetleń i kliknięć w reklamy zobaczysz ze smartfonów i komputerów. Jeżeli zależy Ci na emisji reklam tylko na wybranym typie urządzenia to wybierz tylko te, które są dla Ciebie istotne, a pozostałe wyklucz z kampanii. W przypadku urządzeń mobilnych, czyli tabletów i smartfonów – możliwy jest również wybór systemu operacyjnego, producenta i modelu urządzenia oraz operatora sieci.
Harmonogram
Twoja firma jest zamknięta w weekend i nie przyjmuje klientów i nie chcesz wyświetlać reklam? A może w weekendy nie jesteś w stanie obsłużyć tak dużej liczby klientów chcesz, aby Twoja reklama dotarła do mniejszej liczby osób dzięki obniżeniu stawek kosztu kliknięcia w konkretne dni? Rozwiązaniem jest ustawienie harmonogramu kampanii. Wystarczy wybrać konkretne dni lub zdefiniować czas w ciągu dnia kiedy nie chcemy, aby reklama była emitowana.
Google Ads, a pozycjonowanie
Kampanię w Google Ads można rozpocząć nawet w tym samym dniu, w którym założysz konto reklamowe. Wystarczy skonfigurować płatności, podstawowe ustawienia, dodać pierwszą kampanię ze słowami kluczowymi i reklamami. Po akceptacji reklam, będą mogły pojawić się na wybrane zapytania w wyszukiwarce internetowej. W przypadku pozycjonowania SEO jest to o wiele bardziej czasochłonny proces i na efekty trzeba poczekać od kilku tygodni nawet do wielu miesięcy na obecność strony w TOP 10 wyników wyszukiwarki Google. Osoby, które zastanawiają się, która z tych form reklamy jest bardziej skuteczna warto, aby rozważyły również skorzystanie z obydwu form i przeprowadzenia kompleksowej kampanii SEM. Dzięki temu obecność w Google będzie natychmiastowa za sprawą Google Ads, a konsekwentne i dobrze zaplanowane działania SEO pozwolą w długofalowej kampanii SEM na osiągnięcie wysokich pozycji i znalezienie się w TOP’owych wynikach wyszukiwarki.
Koszt kampanii
Obecnie jest kilka modeli, wg których rozliczane są kampanie w Google. Do najpopularniejszych należy rozliczenie w modelu CPC (Cost Per Click), czyli płatność za kliknięcie. Ustalając stawkę maksymalnego kosztu kliknięcia określamy maksymalną kwotę jaką jesteśmy w stanie przeznaczyć za kliknięcie w reklamę. To ile faktycznie wyniesie opłata za kliknięcie zależy od aukcji, w której uczestniczymy.
Przeczytaj również: