Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak sobie z tym poradzić?

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2019.12.09

Pozycjonowanie sklepu online to zwykle proces składający się co najmniej z dwóch etapów – pierwszym z nich jest optymalizacja seo , drugim natomiast pozyskiwanie linków zewnętrznych, kierujących do naszej domeny. Nie są to jedyne działania jakie musisz przeprowadzić by zwiększyć ruch na swojej stronie, ale jeżeli zależy Ci na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, nie sposób ominąć właśnie tych dwóch istotnych procesów. W poniższym poradniku przedstawię Ci kilka wskazówek, które możesz wprowadzać równolegle i które moim zdaniem są niezbędne z punktu widzenia osoby prowadzącej biznes w sieci.

Pozycjonowanie sklepu shoper, presta shop, magento…?

Odpowiednia platforma sprzedażowa to coś o co powinieneś zadbać w pierwszej kolejności, o ile oczywiście jeszcze posiadasz taką możliwość i nie jesteś już na etapie post WS Deweloperskim . Jeżeli zastanawiasz się jaki wpływ będzie miała technologia na sposoby pozycjonowania Twojego sklepu to musisz wiedzieć przede wszystkim, że „gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi…” o koszty związane z wdrożeniem danego systemu. W sytuacji gdy dopiero zaczynasz przygodę z E-commerce najtańszą opcją wydaje się Wordpress z dodatkiem WooCommerce, posiadający oprócz wspomnianego pluginu pakiet darmowych (nierzadko wystarczających w tej wersji) przydatnych wtyczek. Jeżeli zdecydujesz się jednak na alternatywne rozwiązania, dobrym sposobem będzie zapoznanie się z ceną poszczególnych modułów już podczas wstępnego researchu.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego – jak widzisz – zależy nie tylko od opłaty jaką będziesz musiał ponieść za daną usługę specjalisty z zakresu Search Engine Marketing (a ta jest różna i zależy od wielu czynników), ale również od używanej przez Ciebie platformy. Dlatego tak ważne jest byś uwzględniając obecne zasoby i planowane przychody Twojego biznesu mierzył swoje siły (finanse) na zamiary (zakup odpowiedniego systemu). 

Jeżeli zdecydujesz się natomiast na skorzystanie z usług agencji zajmującej się tematyką pozycjonowania zostanie zaproponowanych Tobie  prawdopodobnie kilka modelów rozliczeń (w tym min. abonament miesięczny, cena za efekt lub model mieszany). W pierwszej kolejności rozważyć musisz jaka metoda spełnia Twoje oczekiwania biznesowe, pamiętając przy tym, że koszty tych różnych modeli zupełnie inaczej rozkładają się w czasie i każdy z nich obarczony jest obustronnym (choć w każdym przypadku innego typu) ryzykiem.

Sitemap, sitemap dla grafiki, alty

Jeżeli posiadasz już platformę sprzedażową i zadbałeś o wszystkie detale związane ze strukturą linków nie powinieneś zapomnieć o wygenerowaniu pliku sitemap.xml

Plik ten jest szczególnie traktowaną przez roboty wyszukiwarek mapą Twojej witryny – znajdą się tam więc wszystkie dostępne publicznie adresy url  związane z Twoją domeną. Mechanizm ten  pozwoli również na szybsze zaindeksowanie podstron Twojego sklepu. Jeżeli więc nie posiadasz umiejętności z zakresu edycji plików po stronie serwera, sitemap możesz dodać za pośrednictwem panelu Google Search Console (jest to jeden z zalecanych sposobów).

Jeżeli dodatkowo dodałeś już do grafik na stronie atrybuty ALT (teksty alternatywne, opisujące zdjęcia umieszczone w ramach Twojej witryny) być może dobrym pomysłem będzie wygenerowanie dodatkowego pliku mapy grafik. Zarówno jedną jak i drugi plik stworzysz za pomocą darmowych generatorów dostępnych w sieci. Teksty „ALTernatywne” służą również do pokazania wyszukiwarkom (np. google images) co znajduje się na danym zdjęciu. Umożliwia to użytkownikom łatwiejsze znalezienie pożądanej treści i w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia ruchu z zewnątrz. Postaraj się więc by atrybuty ALT były odpowiednio dopasowane do tematyki danego obrazka.

Na końcu pamiętaj by plik sitemap.xml wygenerować również w formacie HTML – jest to szczególnie zalecane w przypadku dużych serwisów sprzedażowych – być może Twój właśnie taki jest!

Niezbędne oprogramowanie dla lepszego pozycjonowania sklepu

Na rynku branży internetowej istnieje ówcześnie wiele rozwiązań, w postaci odpowiednich programów dla danego typu przeprowadzanych działań z zakresu marketingu wyszukiwarek. Większość specjalistów decyduje się natomiast  na użycie tzw. „kombajnów”, będących złożonymi z wielu funkcjonalności aplikacjami . Jednym z takich narzędzi jest znany wszystkim specjalistom od pozycjonowania Google Search Console.

GSC (dawniej narzędzia dla webmasterów) to konsola dzięki której będziesz mógł min. zadbać o poprawną indeksację podstron, wgrać mapę witryny czy po prostu sprawdzić linki odsyłające do Twojej domeny. Mimo, że dużym plusem tego oprogramowania jest jego nieodpłatność to wielu specjalistów jednak uważa je za niedoskonałe. Mając na uwadze szerszy zakres możliwości i i niezawodność nie zaszkodzi nam zapoznać się zatem z dobrze wyglądającymi rozwiązaniami innych aplikacji, takich jak min. Majestic (backlinks) czy  SEMrush (konkurencja). Musisz pamiętać jednak, że są to relatywnie (jak na nasz rynek) drogie  „zabawki”  – pakiety pierwszego rozpoczynają się od 46,99 euro/m-c, natomiast druga aplikacja to wydatek rzędu 99 dolarów w najniższym standardzie.

Dobrą alternatywą dla w.w. rozwiązań wydają się być zatem programy tworzone przez naszych rodaków. Należą do nich min. Senuto czy SEO Station, który oprócz wielu przydatnych funkcji, posiada również bazy zaimportowane z zagranicznych odpowiedników (min. właśnie z Majestica) czy konkurencyjny dla SEMrush SEMstorm. Biorąc pod uwagę swoje możliwości wydatkowania budżetu z pewnością wybierzesz coś dla siebie z szerokiego asortymentu jaki dzisiaj jest dostępny.

Jak już wspomniałem istnieje wiele narzędzi analitycznych dla rozwiązań z zakresu Optymalizacji SEO i Link Buildingu, które są stworzone głównie po to by wspomagać proces podwyższania pozycji witryny w wynikach organicznych . Ciekawe jest natomiast to, że istnieje narzędzie, które z założenia miało być pomocne przy budowie kampanii w linkach sponsorowanych, lecz doskonale sprawdza się również przy działaniach „bezpłatnych”. Do tego celu musisz w pierwszej kolejności skorzystać z  konta Google Ads – zrobisz to „podpinając” tę konkretną usługę do wcześniej utworzonego ogólnego konta Google.

Wówczas przekonasz się, że Google Ads to nie tylko dodatkowy ruch dla Twojej witryny, który pozyskujesz dzięki płatnym kampaniom online, ale również panel wyposażony w narzędzia, które przydadzą się także osobom zajmującym się „tradycyjnym” pozycjonowaniem.  Jednym z takich darmowych dodatków w ramach platformy Google Adwords (dawna nazwa Google Ads) jest planner słów kluczowych. Za jego pomocą sprawdzisz min. jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań w obrębie danej frazy czy jej konkurencyjność.

Pozycjonując swój sklep nie zaszkodzi oczywiście równolegle uruchomić kampanii Pay Per Click, a wręcz w wielu przypadkach jest to niezbędne. Dzięki płatnej kampanii nie tylko poszerzysz przestrzeń w wyszukiwarce  zajmowaną przez Twój brand, ale również zdobędziesz dodatkowy niezbędny ruch do sprawdzenia trafności słów kluczowych w odniesieniu do oczekiwań użytkowników odwiedzających Twoją stronę oraz prawidłowości ścieżki konwersji.

Do przeprowadzenia niestandardowych działań z zakresu analityki internetowej warto jest połączyć wspomnianą wcześniej usługę z Google Analytics. Konto do oprogramowania analizującego zachowanie w obrębie Twojej witryny utworzysz możesz w analogiczny sposób do konta Google Ads (wymagane jest ogólne konto użytkownika w Google).

Blog i Social Media – czyli pamiętaj o zapleczu przy pozycjonowaniu sklepu internetowego

Dobrze funkcjonująca i stale optymalizowana platforma sprzedażowa to cenny skarb, który możesz powiększyć organizując swojej domenie solidne zaplecze. O ile niezbędne kanały Social Media generują nam ruch i rozpoznawalność nie przekazując swojej mocy (poprzez udostępniany tam link – ma on atrybut nofollow) to witryna blogowa, portal lub inna strona będącą w naszym posiadaniu, ma już taką możliwość.

Pamiętaj również by odnośniki z Twoim adresem URL nie widniały na stronach znajdujących się w tzw. płatnym systemie wymiany linków, gdyż  powoduje to naruszenie zasad wytyczanych przez korporację spod znaku „G”, co w konsekwencji narazi Cie na nieuniknione z tego tytułu kary. Jeżeli umieszczasz (za pozwoleniem administratora) odnośnik do swojej strony na innej witrynie, zadbaj o to by pojawił się on w jakimś nieprzypadkowym miejscu – np. artykule na temat związany z Twoją branżą, tak by każdy z anchorów pasował do znajdującego się tam tekstu i wyglądał naturalnie. Musisz brać pod uwagę, że choć ilość odnośników jest nadal bardzo istotnym wyznacznikiem dla algorytmów Google to o wiele Istotniejsza jest ich jakość.

Przy okazji udostępniania linków w social media nie zapominaj o umieszczeniu w kodzie swojej strony  Open Graph protocol. Jest to mechanizm umożliwiający przekazanie informacji  sposobie wyświetlania treści w przypadku linkowania do Twoich stron poprzez portale  społecznościowe. To Ty decydujesz zatem jakie elementy zostaną wyświetlone np. podczas udostępniania produktów Twojego sklepu przez inne osoby (min. w postach, czatach i komentarzach).

Linkowanie zewnętrzne (external link), a konkretne atrybuty

Umieszczając linki na domenie zewnętrznej musisz pamiętać o tzw. atrybutach, czyli informacji o tym jak algorytm wyszukiwarki powinien taki adres traktować. Gdy pozostawisz link wygenerowany domyślnie, roboty potraktują go jako „dofollow” – oznaczać to będzie, że crawler podąży  do miejsca gdzie zostanie przez niego przekierowany i prawdopodobnie to spowoduje przekazanie mu części mocy rankingowej.

Jeżeli wprowadzisz do linku tzw. atrybut „nofollow” (Jak wygenerować taki link pisaliśmy tutaj) roboty nie powinny (przynajmniej w zamierzeniu) traktować treści za nim się znajdującej jako wartościową z punktu widzenia Twojej strony WWW.

Oprócz wspomnianych wyżej rozszerzeń, od marca 2020 roku na witrynach wydawców z całego świata spotkać będziemy mogli również:

Atrybut rel=”sponsored” – dla treści płatnych, sponsorowanych.

Atrybut rel=”UGC” – User Generated Content, czyli linki będące częścią treści umieszczanej przez innych użytkowników, niebędących autorami serwisu (np. komentarze do postów na blogu).

Jest to ważne już dziś, ponieważ administratorzy portalów zgodnie z zaleceniami Google kilka miesięcy wcześniej przygotowują się do wprowadzanych w algorytmie zmian.  By osiągnąć odpowiedni efekt, powinieneś już dziś zwracać uwagę na to jak opisywane są linki prowadzące do Twojej witryny.

Pozycjonowanie sklepów internetowych – czy to trudne zadanie?

Niezależnie czy będzie to Shoper, Prestashop, Magento czy WooCommerce pozycjonowanie sklepów online wymaga głębszego zaznajomienia się z opisywanym tematem. Po przeczytaniu artykułu możesz uznać, że pozycjonowanie sklepu internetowego jest dla Ciebie osiągalnym czasowo i nietrudnym technicznie zadaniem – jeżeli tak to znaczy, że dokładnie i rzetelnie przeczytałeś wszystkie moje teksty. Jeżeli jednak nie dysponujesz wystarczającą ilością czasu na wykonywanie opisywanych czynności, skontaktuj się ze mną, a ja postaram się wyręczyć Cie z tego problemu. Tak czy inaczej życzę sukcesów sprzedażowych.

Przeczytaj również:

Czy spodobał Ci się ten artykuł?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

Podziel się
Autor

Łukasz Wiśniak

Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
Najświeższe informacje

Dołącz do newslettera.
Bądź na bieżąco!

Blog

Najnowsze artykuły