Strategia content marketingowa – na co zwracać uwagę?

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2020.01.31

Content is a King – to zdanie nie bez powodu pojawia się przy każdej okazji, gdy tylko rozpoczyna się rozmowa o nowoczesnym marketingu czy o marketingu treści. Bez dobrych jakościowo materiałów, bez atrakcyjnych dla odbiorców informacji, trudno jest dzisiaj pozyskać potencjalnego klienta i przekonać go do zakupu. Prosty przekaz reklamowy już nie działa. Trzeba iść dalej. Z pomocą przychodzi właśnie wspomniany content marketing, a jego skuteczność w dużej mierze uzależniona jest od dobrze opracowanej strategii. Na co zwracać uwagę projektując swoje działania w sieci? Oto kilka najważniejszych informacji.

Czym jest strategia contentowa?

Strategia content marketingowa to zestaw działań, które są zorientowane na długofalowe oddziaływanie na odbiorców. Jeżeli więc ktoś oczekuje szybkich i natychmiastowych efektów, to w tym przypadku takich na pewno nie uzyska. Trzeba się uzbroić w cierpliwość, nastawić na systematyczną i przemyślaną pracę, a wyniki z czasem za pewne się pojawią. Zaletą jest jednak to, że takie spokojne i wytrwałe działanie może zaowocować trwałymi efektami i lojalizacją klientów, którzy będą gwarantowali powtarzalną konwersję. W przypadku działań opartych na prostych komunikatach reklamowych, bez budowania pozycji i relacji z klientami, takie wielokrotne konwersje, choć możliwe, są znacznie trudniejsze do uzyskania. Oczywiście, w czasie realizacji strategii mogą pojawić się spektakularne sukcesy i świetne wyniki, ale nie należy się wyłącznie na nich koncentrować. Nie powinny one powodować, że realizacja dalszych etapów strategii zostaje przerwana.

Dla kogo tworzone są treści?

Marketing treści skoncentrowany jest przede wszystkim na odbiorcach. Trzeba więc starannie poznać grupę docelową. W tym miejscu trzeba sobie odpowiedzieć na pytania dotyczące zarówno demografii grupy (wiek, płeć, miejsce zamieszkania), jak również kwestii psychologicznych (zainteresowania, oczekiwania, nastawienie zakupowe, decyzyjność itp.). Mając cały pakiet informacji łatwiej zaprojektować treści, które będą budowały relację między marką a klientami. Zależnie od specyfiki grupy dopasowuje się nie tylko język komunikatów, ale również kanały ich dystrybucji, formę komunikatów, sposób ich prezentowania, promowania i ich zawartość merytoryczną. Czasem bowiem większy efekt przyniosą krótkie, proste ciekawostki branżowe, innym razem z lepszym odbiorem spotkają się artykuły merytoryczne, wyczerpujące temat i dostarczające wiedzy.

Cele content marketingu

Cele, w jakich opracowywana jest strategia contentowa mogą być bardzo różnorodne. Wszystko zależy od celów biznesowych przedsiębiorstwa i specyfiki grupy docelowej. Jest jednak pewien cel wspólny wszystkich tworzonych strategii. Tym celem są długofalowe korzyści biznesowe i budowanie stabilnej i trwałej obecności w sieci. Dobrze zaprojektowana strategia, powinna te cele realizować niezależnie do przyjętych celów specyficznych. Oczywiście, nie da się tego uzyskać od razu, trzeba na to poczekać, jednak konsekwencja w działaniu może naprawdę ciekawie zaprocentować.

cele content marketingu

Etapy strategii content marketingowej

Strategia content marketingowa powinna składać się z określonych etapów. Opracowanie jej według tego schematu to sposób na stworzenie działań skutecznych i efektywnych.

Brief

To powinna być podstawa. Każdy brief powinien być skonstruowany indywidualnie dla każdego klienta. Są jednak pewne podstawowe elementy, które powinny się znaleźć w nim zawsze. Chodzi mianowicie o cel kampanii, opisanie grupy docelowej, idealnego klienta ostatecznego, oczekiwania wobec kampanii, możliwości firmy, ofertę i propozycję dla klientów ostatecznych. Zależnie też od branży warto wypytać klienta o wyróżniki, mocne i słabe strony, dotychczasowy styl komunikacji i dotychczasowe efekty.

Analiza grupy docelowej

To drugi element, który jest niezwykle ważny. Dobrze i starannie przeprowadzona analiza pomoże wytypować idealnego klienta, który stanie się wówczas wzorcowym odbiorcą opracowywanych treści. Staranne przygotowanie tego elementu to podstawa dla stworzenia efektywnej strategii.

Analiza konkurencji

Nikt nie jest samotną wyspą i niemalże każde przedsiębiorstwo porusza się w obszarze działania konkurencji. Warto zobaczyć, na ile ta konkurencja jest silna, jakie podejmuje działania i jakie ma efekty. Nie chodzi o to, by coś powielać czy naśladować. Chodzi bardziej o to, by zobaczyć, co u konkurencji nie zadziałało, by nie powtarzać tych błędów w swojej strategii.

Audyt treści

Jeżeli była już prowadzona kampania contentowa, to warto przeanalizować dotychczasowe treści i ich skuteczność. Jeżeli były skuteczne, to powstaje pewien wzorzec, który można wykorzystać. Jeżeli okazało się, że te treści nie zadziałały, to warto poszukać powodu. Czy jest to jakiś błąd w samych treściach, czy skierowane one były do źle stargetowanej grupy odbiorców.

Założenia strategiczne

Ten element pozwala określić miejsce, do którego dane przedsiębiorstwo ma dojść na drodze całej strategii contentowej. Jakie są możliwości i ograniczenia w działaniu, co można a czego nie można zrobić, w jakim kierunku pójść, a w jakim nie iść, jakie wskaźniki będą pomocne przy określaniu skuteczności. W tym miejscu warto dobrać różnorodne wskaźniki, by strategia mogła być realizowana na każdym etapie procesu sprzedażowego, a co za tym idzie, na każdym mogła zostać zweryfikowana i oceniona pod względem skuteczności.

Dobór narzędzi

Trzeba przeanalizować kanały, w których warto się pojawiać. Jakie rodzaje treści będą prezentowane w jakim kanale, co będzie potrzebne do ich przygotowania, jak będą opracowywane? Czy publikacje będą planowane z wyprzedzeniem i projektowane, czy jednak wszystko będzie się działo naturalnie, w danej chwili. Jakie narzędzia zostaną wykorzystane do wizualizowania treści i uatrakcyjniania ich.

dobór narzędzi marketignowych

Pomysły kreatywne

To moment, w którym warto zgromadzić różnorodne pomysły, jeszcze bez ich konkretnego przeznaczenia. Takie zabezpieczenie to sposób na trudniejsze chwile, momenty zastoju i braku pomysłów. Dzięki zebranym wcześniej pomysłom można też eksperymentować i testować swego rodzaju „strzały”, które często bywają bardzo pomocne, szczególnie na początku drogi.

Metody ewaluacji

Metody ewaluacji kampanii, czyli wskaźniki i czynniki, które jednoznacznie powiedzą, czy udało się osiągnąć efekt i na jakim jest on poziomie. Warto też dobrać różnorodne metody, ponieważ proces sprzedażowy nie jest prosty, tylko bardzo złożony. Ilu użytkowników było zainteresowanych zakupem, ilu sfinalizowało transakcje, a ilu porzuciło koszyk i w jakim momencie. Im bardziej szczegółowa ocena, tym większa wiedza na temat skuteczności kampanii i większa szansa na jej poprawienie.

Niezmiernie istotne jest również to by pamiętać o wykorzystywaniu różnorodnych kanałów, ale też żeby integrować działania na linii wyszukiwarki – media społecznościowe – strona internetowa. Obecność w jednym z tych miejsc może być po prostu niewystarczająca. Ważne jest też to, by precyzyjnie opracować i zaprojektować reagowanie na aktywność odbiorców, wzmacniać interakcje i je też w pewnym stopniu aktywować. Oczywiście trzeba też odejść od swego rodzaju nachalnej postawy. Znacznie lepiej być pomocnym, przydatnym, potrzebnym, niż narzucającym się. Ta ostatnia metoda już w ogóle nie działa. Wsparcie odbiorców natomiast, powoduje, że z czasem stają się oni po prostu klientami.

Przeczytaj również:

Czy spodobał Ci się ten artykuł?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

Podziel się
Autor

Łukasz Wiśniak

Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
Najświeższe informacje

Dołącz do newslettera.
Bądź na bieżąco!

Blog

Najnowsze artykuły