Optymalizacja sklepu internetowego – jak to zrobić?

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2019.12.07

Zapewne nie raz spotkałeś się z opinią, że założenie platformy sprzedażowej to dopiero początek Twojej drogi do odniesienia sukcesów w e-commerce. Wiąże się to przede wszystkim z szeroką aktywnością z zakresu e-marketingu, wymagającą dodatkowo wysokich kompetencji poszczególnych specjalistów. Z tego powodu wielu właścicieli sklepów internetowych już na wstępnym etapie swojej przygody z e-biznesem wątpi w powodzenie swojego projektu.

Jednym ze sposobów na promowanie witryny w sieci jest wyszukiwarka. O ile takie działanie marketingowe wymaga sporo nakładów czasowych, to niemniej za pomocą kilku przydatnych wskazówek jesteś w stanie w bardzo prosty sposób zwiększyć efekty swoich przyszłych kampanii a co za tym idzie przyczynić się do wzrostu sprzedaży. W poniższym artykule podpowiem Ci jak to zrobić.

Optymalizacja sklepów, a bezpieczeństwo klientów

Prowadząc działania marketingowe dla Twojej platformy sprzedażowej może zdarzyć się sytuacja polegającą na tym, iż przeglądarka informuje o przesyłaniu danych w sposób „niebezpieczny” (za pomocą zielonej kłódki obok paska adresu). Naturalnym jest, że Twoi klienci również to widzą i na podstawie tego faktu podejmują decyzje zakupowe.

Jeżeli chcesz naprawić ten problem to w pierwszej kolejności zadbaj o to, by wszystkie elementy dotyczące Twojego sklepu – takie jak grafika, pliki tekstowe, video – zamieszczane były przy użyciu bezpiecznego protokołu https://. By tego dokonać najpierw musisz upewnić się czy na Twoim serwerze znajduje się zainstalowany certyfikat SSL dla Twojej domeny. O tym wspomniałem w poprzednim artykule na temat optymalizacji stron internetowych.

Jeżeli masz już zainstalowany certyfikat, upewnij się, że wspomniana kłódka pojawia się na każdej podstronie serwisu. W przypadku, gdy Twoja strona oparta jest o CMS WordPress prostszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z odpowiedniej wtyczki eliminującej zawartość mieszaną – np. SSL Insecure Content Fixer.

Musisz pamiętać, iż komunikat o zachowanym bezpieczeństwie to zarówno zaleta Twojego sklepu w oczach klientów (zapewnienie, że ich dane są w dobrych rękach) jak i pozytywny wpływ na algorytm odpowiedzialny za wyniki wyszukiwania.

SEO – DARMOWA KONSULTACJA

- Dogłębna analiza stanu Twojej strony
- Porady pozwalające na osiąganie lepszych wyników
- Omówienie strategii stosowanej przez konkurentów
- Wskazówki na temat potencjału Twojej branży


    Tytuły, opisy, nagłówki

    Podczas optymalizacji sklepów internetowych zwróć uwagę na takie elementy strony jak meta tagi, tytuły czy nagłówki. Jakie zagrożenia z tym związane mogą nas spotkać, gdy decydujemy się na działalność eCommerce?

    Zadbanie o te części kodu w sklepach jest szczególnie istotne na podstronach związanych z konkretnymi produktami. Ze względu na ich dużą ilość możemy spowodować sytuację, w której na daną frazę w wynikach wyszukiwania odnajdziemy kilka swoich podstron. Są przypadki gdzie porządek w którym są one wyświetlane z naszego punktu widzenia wydaje się zadowalający. Nierzadko jednak dochodzimy do przeciwnego wniosku, co oznacza, że doprowadziliśmy do sytuacji zwanej kanibalizacją słów kluczowych.

    Rozwiązaniem tego problemu jest min. określenie tzw.canonical URL, co wyjaśniam poniżej.

    Unikalna treść – odpowiedzialna optymalizacja SEO

    Tworząc sklep internetowy często narażamy się na pokusę kopiowania istotnych elementów z pokrewnych tematycznie stron WWW. Szczególnie ma to miejsce w przypadku opisów produktów, które zamierzasz sprzedawać. Jeżeli pomyślałeś, że to świetne rozwiązanie to niestety muszę Cie rozczarować. Osobiście radzę tego typu działania czym prędzej odłożyć na bok. Nie jest to związane tylko i wyłącznie z koniecznością przestrzegania prawa w tym zakresie.

    Musisz pamiętać o tym, że nawet crawlery (roboty wyszukiwarek) nie tolerują zdublowanej treści – ma to miejsce zarówno jeżeli chodzi o „podkradanie” contentu znajdującego się pod adresem domen zewnętrznych jak i kopiowanie zawartości poszczególnych podstron w ramach własnego serwisu. Podsumowując – warto postawić na oryginalność i kreatywne podejście, ponieważ:

    • Kopiowanie treści innych sklepów bez zgody podmiotów posiadających do nich prawa autorskie jest niezgodne z prawem i może narazić Cię na konsekwencje karno-finansowe.
    • Roboty wyszukiwarkowe traktują takie działania jako duplicatecontent (zduplikowaną treść), co prowadzi do spadku Twojej strony w rankingu Google i równocześnie obniżenia pozycji w SERP (Search Engine PageResults).
    • Jeżeli duplikujesz treść to w sytuacji, w której duplikat ma miejsce w obrębie Twojego sklepu, początkowo nie masz również wpływu na to na jaki adres URL trafi użytkownik – wyszukiwarka przypisze losowo Twój adres kanoniczny. Jeżeli już do tego doprowadziłeś to teraz musisz Wskazać canonical URL dla strony, która jest wg Ciebie najbardziej reprezentatywna dla danej treści. Pamiętaj by przy tej okazji zadbać o adresy linków, które są przyjazne dla użytkownika.

    Jeżeli chcesz sprawdzić, który adres wyszukiwarka uznaje obecnie za ten „właściwy”, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia do sprawdzania adresów URL (URL Inspection) w ramach panelu Google SearchConsole.

    Optymalizację sklepów internetowych w tym zakresie zacznij zatem od stworzenia i zebrania unikalnych materiałów oraz zdjęć swoich produktów, a następnie zadbaj o przyjazne adresy, które wskażesz w odpowiednim narzędziu jako kanoniczne w sytuacji zduplikowanej treści (doskonałym programem do tego typu operacji jest wtyczka Yoast SEO na platformie WordPress). Jeżeli masz wiedzę z zakresu edycji kodu HTML możesz to zrobić również w nagłówku (sekcji head) danej podstrony.

    Optymalizacja sklepu, a jego szybkość…

    Jeżeli prowadzisz już swój sklep to być może spotykasz się z problemem, zbyt wolnego wczytywania treści. O ile możesz nie wiedzieć dlaczego tak się dzieje to musisz zdawać sobie sprawę jakie to rodzi konsekwencje.

    Promując produkty nierzadko korzystamy z płatnych kampanii online. Jeżeli w statystykach (np. w Google Analytics) wyraźnie widać, że użytkownicy klikający w tekst reklamy nie wykonują następnie żadnej akcji na Twojej stronie, tj. nie przechodzą do innych zakładek, nie klikają w strategiczne z punktu widzenia ścieżki konwersji pola, czy wreszcie nie wypełniają formularzy kontaktowych – możesz podejrzewać, że opuścili ją w wyniku zniechęcenia się zbyt wolnym czasem ładowania witryny. Jak temu zaradzić?

    Jeżeli nie chcesz płacić za kliknięcia, które nie prowadzą do zamierzonych celów marketingowych optymalizacja sklepu powinna obejmować również obszary odpowiadające za szybkie wczytywanie treści, takie jak min. minifikacja kodu czy kompresja grafiki zamieszczonej na stronie. Jeżeli Twój sklep postawiony jest na Woo-Commerce (plugin pod CMS WordPress) możesz to zrobić to za pomocą przydatnych wtyczek, takich jak min. auto optimizer czy W3Total Cache. Korzystając z tego drugiego narzędzia możesz również zadbać o umieszczenie niektórych elementów strony w pamięci podręcznej użytkownika, co doprowadzi do zmniejszenia ilości potrzebnego czasu na wczytanie całej zawartości. Jeżeli Twój serwis natomiast wymaga bardziej skomplikowanych zmian po stronie kodu, skontaktuj się z programistą w celu weryfikacji problemu.

    Pamiętaj o tym, że również wyszukiwarki nie tolerują zbyt wolno wczytujących się witryn. Jest to czynnik negatywnie wpływający na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania Google

    Optymalizacja sklepów internetowych a indeksacja Google

    Operacje na robots.txt są niezwykle istotne z punktu widzenia prowadzonego sklepu. Edytować ten plik możesz za pomocą FTP lub bezpośrednio w panelu Google Search Console. Istnieją również specjalne wtyczki do WordPress odpowiadające za dostęp do niego – jeżeli Twoja platforma sprzedażowa postawiona jest właśnie na tym CMS, rozsądnym wyjściem będzie skorzystać z tego rozwiązania.

    To o czym powinieneś natomiast pamiętać podczas wprowadzenia wyżej wymienionych działań to „poproszenie” Google o nieindeksowanie niektórych zbędnych dla wyszukiwarki (mimo, że istotnych z punktu widzenia Twojego biznesu) podstron. Należą do nich min. strona 404, regulaminy, strona z wpisami na blogu czy informacje na temat polityki prywatności. Linki prowadzące do tych miejsc oznacz natomiast atrybutem nofollow , tak jak na poniższej:

    Optymalizacja sklepu pod kątem adresów wewnątrz witryny

    Jeżeli nie posiadasz jeszcze wiedzy na temat metody przekierowywania 301 w kontekście wyboru jednego docelowego adresu URL strony (z przedrostkiem www lub bez przedrostka) ponownie zachęcam do zapoznania się z artykułem o optymalizacji stron internetowych.

    Funkcja redirect nie jest jednak zarezerwowana wyłącznie dla tego typu operacji. Możesz z niej skorzystać również w sytuacji gdy pod danych adresem URL nie istnieje record w bazie danych. Wówczas reguła ta powinna spowodować przekierowanie na wskazane (np. w pliku ht.access) miejsce (najczęściej jest to strona główna serwisu).

    Podczas prowadzenia kampanii Pay Per Click również mogą zdarzyć się problemy polegające na błędnie wprowadzonej ścieżce w adresie miejsca docelowego. Dlatego tak ważne jest by pamiętać o sprawdzaniu poprawności linków tak by nasz serwis wykonywał wspomniane przekierowania jedynie w rzadkich przypadkach Jeżeli od razu uznasz, że tego typu mechanizm z jakiegoś względu nie jest dla Ciebie korzystnym rozwiązaniem powinieneś przynajmniej umieścić na stronie 404 link prowadzący do innej, aktywnej podstrony po to by użytkownik bez ponownego wpisywania adresu mógł w szybki sposób przejść do działającej części serwisu.

    Musisz pamiętać, że sklepy internetowe nierzadko składają się z kilkuset, a nawet kilku tysięcy podstron, więc pomyłki związane z generowaniem adresów URL mogą zdarzać się dość często. Podczas weryfikacji zadbaj więc również o to by stosować zalecenia zawarte w akapicie o bezpiecznym przesyłaniu danych (tj. pamiętaj o protokole https przy każdym linku).

    Open GraphtProtocol i Schema.org

    Promocja Twojego sklepu prawdopodobnie obejmować będzie również portale społecznościowe. Powinieneś zatem zadbać o prawidłowe wyświetlanie witryny w postach, gdy np. zamierzasz umieścić tam link, który do niej kieruje. Pozwoli Ci to zachować większą kontrolę nad wizerunkiem Twojej firmy w Social Media – wygląda to przejrzyściej i bardziej profesjonalnie.

    Do zrealizowania powyższej wskazówki niezbędne będzie osadzenie w kodzie strony odpowiednich znaczników odpowiedzialnych za wskazanie, które elementy mają być brane pod uwagę przy wyświetlaniu linku w SM. Jeżeli nie posiadasz niezbędnej wiedzy programistycznej, ani odpowiednich zasobów – tagi Open Graph możesz umieścić min. poprzez wtyczkę (w CMS WordPress). Jeżeli natomiast dysponujesz wystarczającymi umiejętnościami technicznymi zrobisz to także bezpośrednio w nagłówku strony (sekcja head), logując się do swojego konta FTP i edytując odpowiedni plik (np. w WordPress będzie to header.php).

    Analogicznym mechanizmem dla wyszukiwarki Google jest schema.org, dzięki któremu możesz w łatwy sposób poszerzyć pole, na którym w organicznych wynikach wyszukiwania wyświetlany jest m.in. link prowadzący do Twojej witryny. Jeżeli skorzystasz z tego rozwiązania to obszar do tego przeznaczony zostanie rozwinięty o kolejne istotne z punktu widzenia Twojego biznesu informacje. W zależności od prowadzonej działalności może być to np. cena, dostępność danego produktu czy hotelowego pokoju.

    Optymalizacja sklepu internetowego zabiera Ci za dużo czasu?

    Jak można wywnioskować z powyższego artykułu optymalizacja SEO sklepów internetowych nie jest łatwym zadaniem. Często rozsądną decyzją będzie zatem zlecenie tej pracy profesjonalistom, którzy będą w stanie uniknąć błędów narażających Cię na ewentualne konsekwencje ze strony korporacji Google.

    Jeżeli zależy Ci na przeprowadzeniu tego procesu w sposób bezbolesny dla Twojego biznesu skontaktuj się ze mną, a ja postaram się rozwiązać Twój problem.

    Przeczytaj również:

    Czy spodobał Ci się ten artykuł?

    Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

    Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

    Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

    Podziel się
    Autor

    Łukasz Wiśniak

    Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


    Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
    Najświeższe informacje

    Dołącz do newslettera.
    Bądź na bieżąco!

    Blog

    Najnowsze artykuły