Masthead w YouTube. Zwiększ świadomość swojej marki

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2020.05.09
  1. Co to jest Masthead?
  2. W jakim celu stosuje się Masthead?
  3. Potęga YouTube’a gwarantuje zasięg!
  4. Jak wygląda Masthead?
  5. Elementy reklamy
  6. Modyfikowanie wyglądu
  7. Podgląd mastheada w YouTube
  8. Ile trwa akceptacja reklam?
  9. Niestandardowy czas emisji
  10. Modele rozliczeń dla masthead
  11. Raportowanie wyników
  12. Ograniczenia mastheada

1. Co to jest Masthead?

Masthead to reklama w serwisie YouTube, która umożliwi zbudowanie dużego zasięgu kampanii reklamowej. To rozwiązanie jest dla Ciebie jezeli chcesz wypromować produkt, usługę lub też po prostu szukasz efektywnego formatu reklamowego w kampanii wizerunkowej. Reklama Masthead wyświetlana jest zarówno na komputerach, tabletach, smartfonach jak i telewizorach. Ten format reklamowy może przebierać różną postać. W dodatku na każdym urządzeniu może wyglądać odrobinę inaczej. Bywa również i tak, że wybrane rozwiązania w ramach mastheada są dostępne tylko na niektórych urządzeniach, dlatego polecam zapoznanie się z tym artykułem. Postaram się przybliżyć Ci wszystko co warto wiedzieć na temat tej formy reklamy wideo w YouTube. Jeżeli czegoś zabraknie – daj znać w komentarzu i uwzględnię to w aktualizacji artykułu w przyszłości.

2. W jakim celu stosuje się Masthead?

  • Dotarcie do dużej grupy odbiorców
  • Zwiększenie świadomości marki
  • Promocja marki w widocznym miejscu

3. Potęga YouTube’a gwarantuje zasięg!

YouTube to najpopularniejsza wyszukiwarka wideo na świecie. W Polsce jest drugą co do wielkości wyszukiwarką, zaraz po Google.pl. Ponad 20 milionów internautów w Polsce ma dostęp do treści w YouTube. Wśród nich są Twoi klienci!

  • Globalnie w YouTube każdego dnia loguje się 1 500 000 000 użytkowników.
  • Użytkownicy spędzają więcej niż 1 godzinę dziennie na oglądaniu materiałów video na smartfonach
  • W ciągu 2 ostatnich lat 2-krotnie wzrosła liczba małych i średnich firm, które reklamują się w YouTube

4. Jak wygląda Masthead?

Ten format reklamowy zmienia swój wygląd w zależności od urządzenia, na którym się wyświetla. To co jest wspólne dla wszystkich wersji mastheada to fakt, iż ta reklama wyświetla się na ekranie początkowym po wejściu do YouTube. Zatem nie sposób nie zauważyć mastheada.

Komputery

Smartfony i Tablety

Masthead na

Telewizory

Masthead na Telewizory

5. Elementy reklamy

Nagłówek

  • Krótki tekst z wezwaniem do działania, który będzie osadzony w szablonie reklamy masthead.

URL filmu

  • Ten adres posłuży Ci do wyświetlenia odpowiedniego wideo w tamach reklamy masthead. Warunkiem użycia video jest wgranie wideo na kanał na YouTube z ustawieniem widoczności na „Niepubliczny” lub „Publiczny”. Pamiętaj o tym, że wideo o widoczności „Prywatne” nie będą mogły być wykorzystane w płatnej kampanii wideo mastheada.

Wezwanie do działania

  • Tekst przycisku wraz z adresem URL pomoże Ci zachęcić widownię do działania. Wezwanie do działania może kierować zarówno na kanał na YouTube lub też na stronę zewnętrzną. Zastanów się wcześniej nad celem kampanii i tym co dany użytkownik powinien zrobić. Użyj najlepszy dla Ciebie adres URL i wprowadź zachęcający tekst wezwania do działania.

Pomocniczy tekst

  • Jest on opcjonalny, więc nie musisz go stosować, ale warto jest uwzględnić również tę część reklamy mastheada w swojej kampanii video na YouTube. Jeżeli zdecydujesz się na dodatkowy tekst reklamy to wyświetli się on na urządzeniach mobilnych i telewizorze. W przypadku komputerów będzie on nieuwzględniony.

Towarzyszące filmy

  • Jak sama nazwa wskazuje są to filmy (maksymalnie 2), które wyświetlane są w reklamie mastheada zaraz obok głównego wideo, które odtwarzane jest dla użytkownika. Możemy decydować o tym jaki film wyświetli się w tym miejscu poprzez podanie adresu, URL prowadzącego do playlisty z kanału. Wyświetlą się wówczas filmy o stanie „Publiczny” oraz inne nagrania, które zostały oznaczone jako „Niepubliczne”. W przypadku pozostawienia tego pola pustego zostaną automatycznie wyświetlone 2 filmy, które mają stan „Publiczny”.

Grafika i Ikona kanału

  • Te elementy są automatycznie pobierane z promowanego kanału YouTube.

6. Modyfikowanie wyglądu

Istnieje również możliwość zmiany układu reklamy masthead. Do wyboru mamy wyświetlenie wideo wersji panoramicznej lub zaprezentowania wideo w oryginalnym rozmiarze. Ta zmiana zostanie uwzględniona wyłącznie na komputerach i w smart tv.

7. Podgląd mastheada w YouTube

Pod tym adresem https://www.youtube.com/yt/videomasthead/ – masz możliwość stworzenia podglądu mastheada na przykładzie własnej kampanii wideo w Google Ads. Wystarczy, że wpiszesz URL filmu oraz dodasz nagłówek reklamy i zobaczysz jak ten format reklamowy wspomógłby promocję jednego z Twoich materiałów filmowych z YouTube’a. Podgląd obejmuje zarówno wersję na komputer, urządzenia mobilne oraz telewizory.

Podgląd Mastheada w YouTube

8. Ile trwa akceptacja reklam?

Należy przesłać materiały reklamowe do reprezentanta Google 48 godzinny wcześniej. Zaplanuj wcześniej wszystko w ten sposób, by nie opóźniać startu kampanii mastheada z powodu opóźnionego wysłania materiałów reklamowych do przedstawiciela Google.

9. Niestandardowy czas emisji

Również w przypadku telewizorów i komputerów mamy możliwość wprowadzenia innej, równie ciekawej modyfikacji, ponieważ można samodzielnie wybrać godzinę rozpoczęcia odtworzenia reklamy masthead, jeżeli zależy Ci na emisji tej reklamy o dokładnej porze z dokładnością do minut. Dodatkowo masz również kontrolę nad tym ile sekund reklamy zostanie odtworzone automatycznie. Wystarczy, że wpiszesz wartość od 0:01 do 0:30. Po upływie wyznaczonego przez Ciebie czasu auto odtwarzanie zostanie wstrzymane, a użytkownik będzie mógł ponownie rozpocząć odtwarzanie (tym razem już całego wideo) po kliknięciu ikony odtwarzania, która znajduje się w centralnej części osadzonego video w mastheadzie.

10. Modele rozliczeń dla masthead

  • CPD – Cost per Day – rezerwacja placementu na cały dzień. Aktualnie CPD nie jest dostępny na Telewizorach.
  • CPM – Cost per Milion – płatność naliczana za 1000 wyświetleń reklamy

11. Raportowanie wyników

Dostępne metryki dla reklamy masthead:

  • Wyświetlenie reklamy
  • Kliknięcia, które prowadzą do wideo YouTube
  • Kliknięcia, które prowadzą do strony www
  • Kliknięcia, które prowadza do kanały YouTube
  • Kliknięcia, które w wideo towarzyszące
  • Odtworzenia filmy w 25% , 50%, 75%, 100%

Powyższe metryki mogą nie być dostępne na każdym urządzeniu. Np. na telewizorach zobaczyć można wyłącznie dane o wyświetleniach, kliknięciach prowadzących do filmu i kanału, oraz Otworzenia filmu.

12. Ograniczenia Mastheada

  • W Mastheadzie nie są obsługiwane filmy sferyczne, czyli tzw. filmy 360 stopni. Filmy, promujące instalację aplikacji mobilnych są również nie obsługiwane w masthead.
  • Materiały filmowe oglądane wspólnie przez użytkowników – Premiery YouTube – można promować w masthead w CPM i CPD jednak tu też mogą pojawić się ograniczenia.
  • Transmisje na żywo, czyli tzw. live’y są rozliczane wyłącznie w modelu CPD. Wymagana jest również dodatkowa weryfikacja bezpośrednio przez reprezentanta Google.

Przeczytaj również:

Czy spodobał Ci się ten artykuł?

Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

Podziel się
Autor

Łukasz Wiśniak

Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
Najświeższe informacje

Dołącz do newslettera.
Bądź na bieżąco!

Blog

Najnowsze artykuły