Fanpage na Facebooku to doskonałe narzędzie komunikacji z fanami danego bloga, marki, firmy czy inicjatywy społecznej. Mając fanpage wychodzisz do klienta, ułatwiasz mu nawiązanie kontaktu, wejście w dialog i relację, a jak wiadomo, to relacje sprzedają.
Jeżeli poważnie myślisz o swoim biznesie to fanpage jest niezbędny. Warto jednak wiedzieć, że sam pomysł jego założenia to dopiero pierwszy krok. Trzeba dobrze przemyśleć to, jaka zostanie nadana mu kategoria, jakie opcje dodatkowe zostaną uruchomione i jak zostanie zaprojektowany. Użytkownicy Facebooka są coraz bardziej wymagający i chcąc wejść z nimi w komunikację, trzeba się bardzo starannie do tego przygotować.
- Nazwa Fanpage
- Zakładanie Fanpage
- Wybór podkategorii i nadanie nazwy
- Uzupełnienie danych informacyjnych i adresowych
- Wstawienie zdjęć i rozpoczęcie publikowania
Krok 1 – Nazwa fanpage
Nazwa to podstawowa kwestia. Jeżeli nie będzie trafiona, fanpage będzie się musiał z mozołem przebijać do świadomości użytkowników i z wielkim trudem zjednywać sobie kolejnych fanów. Można to usprawnić, tak dopasowując nazwę, by wręcz zachęcała do kliknięcia przycisku „lubię to”. A jak to zrobić?
Gwiazdy i bardzo znane marki, które już mają ugruntowaną pozycję mogą z powodzeniem wykorzystać nazwę, która już funkcjonuje w świadomości zwolenników. Trudno sobie wyobrazić by Robert Lewandowski czy IKEA nadawały swoim stronom na Facebooku jakieś inne nazwy. W tym wypadku pójście prostą drogą to najlepsza opcja.
Czy nowa firma, która dopiero wkracza na rynek i jest na etapie zdobywania klientów również może w ten sposób postąpić? Raczej nie. Kto polubi fanpage nieznanej firmy? Kto zdecyduje się odwiedzać stronę, której przekaz jest jeszcze nie jasny, bo nazwa nie identyfikuje się jeszcze z wartościami ważnymi dla użytkowników?
Po co zaglądamy na Facebooka? Dla rozrywki, dla wiedzy, z ciekawości, dla zabicia czasu, w poszukiwaniu czegoś interesującego. To właśnie te wartości trzeba dać użytkownikom, by zachęcić ich do śledzenia i obserwowania profilu.
Jeżeli prowadzisz firmę budowlaną, to fanpage o nazwie „Budex” nie przyciągnie zbyt wielu zainteresowanych. Jeżeli jednak nazwiesz go „Buduję dom” lub „Planuję budowę”, to masz większe szanse, że osoby które identyfikują się z tym zdaniem klikną „lubię to” zanim w ogóle dokładnie poznają profil. Nie chodzi o to, by ukrywać swoją markę. Może być ona widoczna na zdjęciu profilowym lub zdjęciu w tle (o tym za chwilę), ale nazwa fanapge nie musi być tożsama z nazwą firmy, co może w efekcie przynieść zaskakujące wyniki.
Krok 2 – Zakładanie fanpage
Po lewej stronie, na samym dole bocznego menu jest kategoria „utwórz”. Wyszczególnione są tam różne opcje, co można utworzyć. Wśród nich jest również strona. I to właśnie tę opcję należy wybrać. Po kliknięciu, Facebook automatycznie przekieruje do możliwości dokonania wyboru dostępnych kategorii.
Krok 3 – Wybór podkategorii i nadanie nazwy
Po kliknięciu w wybraną kategorię rozwija się dodatkowe menu. Jest tam miejsce na wybranie szczegółowego zakresu, którego fanapage będzie dotyczył. W przypadku stron firmowych do wyboru są konkretne branże (gastronomia, reklama itp.). W przypadku fanpage artystycznych można wybrać, czy jest to strona aktora, muzyka, zespołu czy konkretnego albumu muzycznego. W tym samym miejscu należy też wprowadzić wybraną wcześniej nazwę.
Krok 4 – Uzupełnienie danych informacyjnych i adresowych
Po przejściu do kolejnego etapu Facebook pyta o szereg różnorodnych informacji. Początkowo są one bardzo ogólne, a z każdym kolejnym krokiem stają się bardziej szczegółowe. Można je pominąć i wrócić do nich później. Warto jednak zrobić to od razu dokładnie. Im lepiej zostaną uzupełnione wszystkie dane, tym łatwiej będzie algorytmom zidentyfikować stronę. Facebook poleca strony swoim użytkownikom. Robi to na podstawie wcześniejszych polubień użytkowników. Jeżeli więc zakładany fanpage będzie zbliżony do czyichś preferencji, to będzie polecany. Żeby to określić trzeba starannie opisać stronę.
Krok 5 – Wstawienie zdjęć i rozpoczęcie publikowania
Facebook poprosi o ustawienie zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle dla strony. Ich wybór należy starannie przemyśleć. Oczywiście zmiany są jak najbardziej możliwe. Warto jednak zacząć od razu ze starannie zaprojektowaną stroną. To robi bardzo dobre wrażenie na użytkownikach. Po wybraniu zdjęć, Facebook podpowiada, co jeszcze należy zrobić, by przyciągnąć uwagę użytkowników. Dobrze jest postąpić zgonie z tymi wskazówkami, ponieważ nie pominie się dzięki temu żadnego ważnego elementu strony.
Po przejściu wszystkich wskazanych etapów można rozpocząć publikowanie postów zgodnie z przyjętą wcześniej strategią. Dobrą praktyką jest docenianie każdego komentarza pozostawionego przez fanów i zachęcanie do dyskusji. Dzięki temu fanpage zyskuje na popularności i jest tym chętniej proponowany przez algorytmy Facebooka innym użytkownikom.
Przeczytaj również: