Jeżeli Twojego biznesu nie ma na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google to znaczy, że nie istnieje. To powiedzenie dociera chyba do większości firm, które rozpoczynają promowanie swojego biznesu w sieci. Jednym ze sposobów na szybkie pokazanie się osobom, korzystającym z dobrodziejstw narzędzi Google’a – jest stworzenie wizytówki w Mapach Google (a dokładniej przy użyciu Google Moja Firma). To przydatne rozwiązanie dla każdej firmy, bowiem „Jeżeli Twojej firmy nie ma w Google Maps, to klienci do Ciebie nie trafią!”
- Co to jest Google Maps?
- Korzyści dodania wizytówki firmy do map Google
- Ile kosztuje dodanie firmy do mapy Google
- Zarządzanie wizytówką w Google Moja Firma
- Tworzenie wizytówki w Google Moja Firma
- Jak wyglądają reklamy w Google Maps
1. Co to jest Google Maps?
Mapy Google to serwis umożliwiający między innymi korzystanie z map i odkrywanie obiektów. Głównym celem tej aplikacji jest ułatwienie przemieszczania się oraz odkrywania miejsc i obiektów w naszym bliższym lub dalszym otoczeniu. Nie ma ograniczeń – już teraz możesz znaleźć się na drugim końcu świata w wirtualnej wycieczce dzięki Google. Jak pewnie wiesz to narzędzie wykorzystywać można jako nawigację gps, umożliwiającą nawigowanie zarówno dla pieszych, rowerzystów, aut czy też komunikacji publicznej lub komercyjnych przejazdów samochodów osobowych, takich jak Uber, Bolt, a także innych komercyjnych usług komunikacyjnych, np. wypożyczanie hulajnóg Lime, itp. Innym użytkownikom ułatwia odnalezienie firm, skontaktowania się z nimi poprzez stronę internetową, pozyskanie numeru telefonu. Aplikacja Google Maps umożliwia również wysłanie wiadomości bezpośrednio do danej firmy. Dosyć popularne jest też przeglądanie opinii firm, które zostawiają inni użytkownicy Map Google. Bardzo często na podstawie tych opinii klienci podejmują decyzję o zakupie. Warto więc dbać o to, aby były one możliwie jak najlepsze.
Google Maps to bezpłatny kanał marketingowy dla Twojej firmy!
2. Korzyści dodania wizytówki firmy do map Google
- Z tego rozwiązania korzystają przedsiębiorcy, którzy chcą ułatwić potencjalnym klientom odnalezienie adresu swojej firmy. W dobie powszechnego dostępu do urządzeń mobilnych, nieograniczonych możliwości Internetu dodanie lokalizacji firmy na mapie Google ułatwia klientom dotarcie do siedziby firmy w celu skorzystania z usług.
- Wizytówka w Google Maps daje również możliwość pozyskania nowych klientów. Niektórzy za sprawą Google Maps dopiero dowiedzą się o istnieniu konkretnej firmy w swojej okolicy.
- Google Maps to bezpłatny kanał marketingowy dla Twojego biznesu! Ta usługa ma również swoje odnośniki w znanej Ci wyszukiwarce Google.pl. Bardzo często spotkać można wyniki z Google Maps właśnie podczas korzystania z wyszukiwarki internetowej Google. Wówczas widoczny jest również numer telefonu, adres czy też przycisk umożliwiający wejście na Twoją stronę internetową.
3. Ile kosztuje dodanie firmy do mapy Google?
Stworzenie wizytówki firmy w Google Maps jest bezpłatne. Google nie pobiera żadnej opłaty za konfigurowanie oraz wprowadzanie późniejszych zmian w wizytówkach firm. Na rynku działają podmioty, które oferują odpłatne zakładanie wizytówek w mapach Google. Osobiście zachęcam właścicieli firm na samodzielne założenie takiej wizytówki. Jest to szybkie, proste i pozwala mieć kontrolę nad wizytówką w przyszłości. W przypadku zlecenia tego firmie zewnętrznej nie mamy pewności, że trafimy na uczciwego wykonawcę i może on żądać od nas w późniejszym czasie dodatkowych opłat za wprowadzanie mało czasochłonnych zmian, które tak naprawdę są na wyciągnięcie Twojej ręki.
Promocja na pierwszą kampanię
Wyślij zapytanie, a otrzymasz wycenę kampanii!
Oferta obowiązuje do 18 lipca lub wyczerpania kodów promocyjnych.
4. Zarządzanie wizytówką w Google Moja Firma
Google My Business (Google Moja Firma) jest darmowym narzędziem do zarządzania wizerunkiem firmy w Google. Tobie przyda się przede wszystkim do moderowania i zarządzania wizytówką biznesową na potrzeby Google Maps. Warto jeszcze zaznaczyć, że Google Moja Firma dostarcza również cennych informacji na temat statystyk:
Poniżej na zrzucie z ekranu zobacz na zapytania, dzięki którym użytkownicy znaleźli firmę. Ten raport wskaże Ci statystyki, dla konkretnych słów kluczowych. Informacje na temat słów oraz liczby użytkowników, którzy użyli ich w danym okresie czasu – pozwolą Ci podjąć decyzję czy warto jest dodać je np. do kampanii linków sponsorowanych w Google Ads.
Kolejne statystyki, które możesz samodzielnie odszukać w panelu Google Moja Firma dotyczą sposobu w jaki klienci szukają Twojej firmy. Mogą oni znaleźć Twoją firmę w sposób bezpośredni, po wpisaniu adresu strony internetowej lub po wpisaniu nazwy firmy. To dotyczy tych użytkowników, którzy znają Twoją markę. Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że skorzystali już oni wcześniej z Twoich usług lub też dowiedzieli się o firmie z innego źródła i teraz chcą odnaleźć Twoją firmę w Google lub Google Maps! Kolejnymi sposobami odnalezienia firmy jest Odkrywanie oraz Według marki. Odkrywanie odnosi się do tych użytkowników, którzy szukali kategorii produktów lub usług,które masz w swojej ofercie. Ci drudzy szukali marki produktów, które sprzedajesz.
Firmowa wizytówka ma potencjał na pozyskanie klientów nie tylko z Google Maps, ale również z Google.pl
Poniższy wykres przedstawia bardzo ważne statystyki. Obrazuje on, która forma dotarcia do użytkownika jest bardziej skuteczna. Twoja wizytówka wyświetla się zarówno w Google Maps jak i w wyszukiwarce Google w postaci odnośników i miniatury mapy Google Maps. Zwróć uwagę, że wyświetleń wizytówek w wyszukiwarce jest znacznie mniej niż w Mapach Google. Wspominam o tym, ponieważ analizowanie wykresu bez liczb błędnie sugeruje, że wolumen wyświetleń z wyszukiwarki i z map jest zbliżony. Po dokładniejszej analizie widać, że jest inaczej. Niemniej to bardzo przydatny raport, który pokazuje, że potencjał na pozyskanie klientów nie drzemie wyłącznie w mapach Google. Firmowa wizytówka ma również predyspozycje na pozyskanie klientów również z Google.pl
Działania klientów to kolejny raport w Google Moja Firma, który wskaże informacje o tym kto odwiedził twoją stronę internetową, kto wyznaczył trasę dojazdu w nawigacji Google Maps oraz jaka część osób wykonała połączenie telefoniczne do Twojej firmy. Dane historyczne dostępne są maksymalnie za ostatni kwartał. Nie musisz śledzić tego na bieżąco, ale dobrze jest wiedzieć i kontrolować wzmożony ruch na stronie oraz wzrosty liczby połączeń do Twojej firmy.
Dzienny raport dla połączeń telefonicznych pozwoli Ci dowiedzieć się w jakim dniu Twoi klienci kontaktują się z Tobą. Oczywiście wiesz to, ale czy jesteś w stanie powiedzieć ile dokładnie połączeń telefonicznych masz we wtorki w ciągu ostatniego miesiąca lub kwartału? Pewnie nie 🙂 Ten raport poinformuje Cię to tym. Informacje podane na tacy, wykorzystaj to!
Najpopularniejsze godziny połączeń telefonicznych do Twojej firmy? Te informacje też znajdziesz w raportach Google moja Firma. Sprawdź o jakiej porze klienci dzwonią do Twojej firmy. Być może zyskasz cenne wskazówki, które wykorzystasz w planowaniu zadań w ciągu dnia dla swoich pracowników.
Popularne godziny, w których klienci odwiedzają Twoją firmę to raport, który widzą też użytkownicy korzystający z Google Maps. Słupki pokazują jak dużo osób przebywa w danej lokalizacji – w tym przypadku w Twojej firmie. Jeżeli nie wiesz o czym mowa to spróbuj teraz wyszukać popularny obiekt, który codziennie odwiedza wiele osób, np. siłownia, kino, muzeum i na 99% zobaczysz wskazówki dla użytkowników, które mówią o tym czy w danym obiekcie aktualnie przebywa sporo osób czy też jest mniejszy ruch i w szybszy lub wygodniejszy sposób można skorzystać z usług.
5. Tworzenie wizytówki w Google Moja Firma
Dodawanie firmy do Google Maps tylko na pozór wydaje się skomplikowane. Poniżej znajdziesz wizualizację, która pomoże Ci założyć wizytówkę firmy w Google Moja firma, krok po kroku.
I. Wpisz nawę firmy
Posłużę się zmyśloną nazwą firmy – sala zabaw o nazwie „Kolorowa Bawialnia”. Na wstępie należy wyszukać czy aby przypadkiem ktoś inny w przeszłości nie założył już takiej wizytówki. Niekiedy zdarza się, że sam właściciel firmy nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego pracownik już go w tym wyręczył! Upewnij się więc, że i Ty nie zamierzasz zduplikować takiej wizytówki. Usunięcie jej będzie trudniejsze i bardziej czasochłonne niż ta szybka weryfikacja, którą znajdziesz poniżej.
Jak widzisz powyżej – wpisałem nazwę firmy „Kolorowa Bawialnia” i nie została ona odnaleziona. W związku z tym należy kliknąć jedno rozwinięte pole z napisem „Utwórz firmę o tej nazwie” (screen poniżej).
W następnym kroku należy potwierdzić swój wcześniejszy wybór. Wybierz „Dalej”.
II. Wybierz kategorię, która opisuje firmę
III. Dodaj lokalizację
IV. Wpisz adres
V. Propozycja wcześniej stworzonych wizytówek
Google jeszcze raz poprosi Cię o sprawdzenie – czy przypadkiem któraś z wcześniej dodanych wizytówek nie należy do Ciebie. Jeżeli żadna z nich nie nawiązuje do Twojej firmy, po prostu wybierz „Dalej”.
VI. Obsługa klientów poza lokalizacją
VII. Podaj numer telefonu i adres strony internetowej
VII. Zakończ dodawanie wizytówki w Google Moja Firma
6. Jak wyglądają reklamy w Google Maps
Na wstępie tego akapitu chciałbym przypomnieć, że dodanie wizytówki do Google Maps jest całkowicie bezpłatne. Po założeniu takiej wizytówki zacznie ona zyskiwać organiczne wyświetlenia, kliknięcia, wizyty w witrynie, połączenia telefoniczne, wytyczanie wskazówek dojazdu, itp.
Istnieje jednak sposób, aby zwiększyć liczbę wyświetleń firmy w Google Maps. Tu z pomocą przychodzi system reklamowy Google Ads. Firmy, które prowadzą kampanie reklam tekstowych (linki sponsorowane) w wyszukiwarce Google mogą wyświetlać równiez swoje reklamy u Partnerów Sieci Wyszukiwania. Takimi partnerami są wyszukiwarki na Onet.pl, WP.pl, YouTube.com, Interia.pl, Google Maps i inne.
Jeżeli uwzględnimy w kampanii linków sponsorowanych – słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w Google Maps – z dużym prawdopodobieństwem nasza reklama może pojawić się jako promowana wizytówka Google Maps. Widać to na poniższych zrzutach z ekranu.
Wizytówka w Google Maps daje wiele możliwości zarówno dla lokalnych firm oraz tych, które działają na terenie całego kraju lub też poza jego granicami. Posiadanie firmowego profilu w Google Moja Firma umożliwia nie tylko stworzenie wpisu w mapach Google. To bezpłatne narzędzie marketignowe, które wykrozystać możesz do komunikacji z klientami, promowania swoich usług lubproduktów i wiele innych. Jeżeli Twoja firma nie posiada jeszcze konta w Google Moja Firma to załóż je przechodząc na tę stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
Przeczytaj również: