Reklama kontekstowa w sieci reklamowej Google

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2020.05.13
  1. Co to jest reklama kontekstowa?
  2. Formy kierowania kontekstowego
  3. Rodzaje reklam w kampanii kontekstowej
  4. Zalety reklam kontekstowych
  5. Modele rozliczeniowe
  6. Kierowanie kontekstowe to nie wszystko!

1. Co to jest reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa umożliwia prezentowanie reklam, których treść dopasowana jest do zawartości stron serwisu internetowego. Dopasowywanie reklam do stron odbywa się za pomocą tematów, słów kluczowych lub zdefiniowanych miejsc docelowych (np. stron www, aplikacji mobilnych, kanałów w YouTube).

Reklama kontekstowa nawiązuje do contentu strony

Poprawnie skonfigurowana reklama kontekstowa nawiązuje do contentu strony. Treść strony i treść reklamy są ze sobą powiązane. Z założenia jest mniej inwazyjna, ponieważ produkty lub usługi nie są prezentowane w nachalny sposób, a użytkownik otrzymuje w reklamie coś co widzi również na danej stronie internetowej.

2. Formy kierowania kontekstowego

Reklama kontekstowa może zostać umieszczona na stronie wg kilku różnych form kierowania kontekstowego. Najpopularniejszą metodą kierowania kontekstowego w Google Ads jest kierowanie reklam wg słów kluczowych, które występują na danej stronie internetowej. Istnieje również kilka innych sposobów, takich jak kierowanie na miejsca docelowe czy tematy stron.

  • Słowa kluczowe
  • Tematy
  • Miejsca docelowa
    • Konkretne serwisy i inne usługi w sieci reklamowej, na których mogą być umieszczane reklamy. Reklamy kontekstowe kierować można na serwisy internetowe lub też wybrane strony w obrębie danego serwisu, a także na filmy lub kanały w YouTube, czy też aplikacje mobilne lub kategorie aplikacji.

3. Rodzaje reklam w kampanii kontekstowej

Formaty reklamowe w kampanii kontekstowej mogą przybierać postać reklam tekstowych, graficznych, animacji czy też video.

Elastyczne reklamy displayowe

Najbardziej popularny sposób na stworzenie i dodanie reklam w kampaniach kontekstowych. Ten tym reklam dostępny jest dla wszystkich typów kampanii w sieci reklamowej, więc możesz go użyć również w remarketingu, kierowaniu w remarketingu i innych kampaniach. Elastyczna reklama displayowa zawiera jeden szablon, na podstawie którego system sam tworzy wiele różnych rozmiarów reklam. Oprócz pokrycia we wszystkich dostępnych rozmiarach reklam, system uczy się skuteczności reklam i dostosowuje wyświetlane elementy w ten sposób, aby częściej wyświetlać te elementy reklamy kontekstowej, aby osiągnąć lepsze rezultaty.

Na jakiej podstawie tworzone są dzisiątki, a nawet setki różnych wariantów reklam? Szablon zawiera maksymalnie 5 nagłówków i tekstów reklam, logo oraz 15 obrazów marketingowych. Jest z czego przebierać. Machine learning doskonalony przez Google’a sprawi, że Twoim klientom wyświetlać będą się coraz bardziej skuteczne reklamy w sieci reklamowej.

Reklamy displayowe

Google Ads umożliwia wgranie samodzielnie przygotowanych reklam. Pozwala to kontrolować ostateczną firmę w jakiej wyświetlają się reklamy. Takie reklamy można zlecić grafikowi lub stworzyć samodzielnie w Google Web Designer. Podczas tworzenia reklam displayowych należy zastosować się do specyfikacji tworzenia reklam w sieci reklamowej. Warto przed rozpoczęciem pracy nad grafikami do kampanii zapoznać się z wymogami. W przypadku niespełnienia, któregoś z wymogów – reklama zostanie odrzucona, do momentu kiedy błąd nie zostanie naprawiony.

Reklamy lightbox

Rodzaj reklam emitowanych w sieci reklamowej, który nastawiony jest na generowanie zaangażowania użytkowników, co odróżnia go od wszystkich powyższych rodzajów reklam w sieci reklamowej. W reklamie lightbox użytkownik angażuje się w reklamę po najechaniu na nią kursorem. Dochodzi wówczas do interakcji, ponieważ po chwili reklama rozwija się i użytkownikowi wyświetlane jest video.

Promocja na pierwszą kampanię

Wyślij zapytanie, a otrzymasz wycenę kampanii!
Oferta obowiązuje do 18 lipca lub wyczerpania kodów promocyjnych.


    4. Zalety reklam kontekstowych

    Trafność

    Reklamy wyświetlają się na stronach, których treść nawiązuje do promowanych reklam. Reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy przeglądają treści, a przy okazji widzą reklamy, które nawiązują do zawartości strony.

    Precyzja

    Reklama kontekstowa wyświetli się jeżeli na danej stronie znajdzie się określone słowo kluczowe. Możemy wybrać też konkretne strony w obrębie serwisów lub rozpocząć emisję reklam w całym serwisie w obrębie określonej domeny internetowej. W przypadku braku czasu na przeszukiwanie dziesiątek stron w poszukiwaniu tych właściwych jest również możliwość wybrania Tematów stron. Wówczas system sam wybierze za nas strony, które zaklasyfikowane są do określonego Tematu.

    Kontrola

    Możliwe jest również wykluczanie wyświetlania reklam na podstawie kontekstu treści. Działanie te wykonywane jest w przypadki gdy treść na stronie jest niezgodna z przyjętą strategią. Można wykluczyć daną treść na kilka sposobów. Słowa kluczowe spowodują, że nie wyświetlimy się na podstronach, które zawierają je w swojej treści. Wykluczenie adresów podstron wyeliminuje je z naszej kampanii kontekstowej. Natomiast wykluczenie nazwy domeny zablokuje wyświetlanie reklam w całym serwisie. Istnieje również możliwość wykluczania tematycznego stron w kontekście których nie chcemy wyświetlać reklam. Wówczas wystarczy dodać określone kategorie Tematów stron, na których nie chcemy wyświetlać reklam kontekstowych.

    Elastyczność

    Samodzielnie decydujemy w jakim kontekście wyświetli się reklama w kampanii kontekstowej. Możemy zarówno uwzględniać jak i wykluczać określone formy kierowania kontekstowego. W trakcie trwania kampanii reklamowej można modyfikować dowolnie jest ustawienia w zależności od osiąganych wyników. Elastyczność w doborze wieku, płci, zainteresowań, urządzeń, lokalizacji w kampanii kontekstowej powoduje, że nie każdy użytkownik musi zobaczyć reklamę kontekstową. Możemy wybrać np. kobiety w wieku 24-35, które przebywają na terenie Krakowa i zostały zaklasyfikowane do zainteresowania Miłośnicy gotowania. Taka kombinacja pozwoli wówczas na wyświetlenie reklam promujących kurs gotowania tylko osobom, które faktycznie interesują się gotowaniem i w chwili kiedy widzieli reklamę – czytali wpis na temat kulinarny.

    Rentowność

    Niski koszt reklamy kontekstowej przy poprawnej konfiguracji i sumiennej optymalizacji ustawień kampanii pozwala osiągnąć zadowalające rezultaty.

    5. Modele rozliczeniowe

    Opłata pobierana za kliknięcie

    CPC – (Cost Per Click) – opłata pobierana jest za kliknięcie w reklamę. W systemie reklamowym definiowana jest wartość Maks. CPC czyli maksymalnej kwoty jaką zostanie obciążone konto reklamowe w przypadku odnotowania kliknięcia dla danej reklamy. Kwota, którą finalnie obciąży konto reklamowe Google jest niższa niż ta, która zostanie podana w Maks. CPC.

    Opłata pobierana za tysiąc wyświetleń

    CPM – (Cost Per Milion) – w tym modelu rozliczeniowym płacisz za 1000 wyświetleń reklamy.

    Opłata pobierana za akcję (konwersję)

    CPA – (Cost Per Action) – wybierz ten model jeżeli chcesz, aby system ustał tak stawki w kampanii, aby osiągnąć docelowy CPA (Cost Per Action). Wykonaną akcja może być np. wysłanie formularza kontaktowego, połączenie telefoniczne trwająca dłużej niż 30 sekund, transakcja online lub inne wartościowe działanie.

    Opłata pobierana za zaangażowanie w reklamę

    CPE – (Cost Per Engagement) – opłata pobierana jest za interakcje użytkownika z reklamą. Może być to np. rozwinięcie reklamy do formy pop-up’u w wyniku kliknięcia lub przytrzymania kursora na powierzchni reklamy..

    6. Kierowanie kontekstowe to nie wszystko!

    Poprawnie skonfigurowana kampania kontekstowa w Google Ads umożliwia osiągnięcie dobrych rezultatów. Reklama kontekstowa jest jednym z wielu sposobów kierowania reklam w sieci reklamowej Google. Po lekturze tego artykułu już wiesz, że można dopasować treść reklamy z treścią strony, na której zostanie ona wyświetlona. Daje to możliwość przeprowadzenia skutecznej kampanii w sieci reklamowej Google. Jeżeli obecnie wykorzystujesz tylko tę formę targetowania reklam i chcesz poszerzyć swoje działania marketingowe to sprawdź również poniższe tematy:

    • Kierowanie według zainteresowań (behawioralme)
    • Remarketing w Google

    Przeczytaj również:

    Czy spodobał Ci się ten artykuł?

    Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

    Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba głosów: 7

    Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

    Podziel się
    Autor

    Łukasz Wiśniak

    Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


    Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
    Najświeższe informacje

    Dołącz do newslettera.
    Bądź na bieżąco!

    Blog

    Najnowsze artykuły