Kampania linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google

Łukasz Wiśniak Łukasz Wiśniak, dnia 2020.03.30
  1. Co to są linki sponsorowane w Google?
  2. Kto korzysta z linków sponsorowanych?
  3. Dlaczego warto promować biznes poprzez kampanię linków sponsorowanych?
  4. Jak przebiega proces pozyskania użytkownika poprzez linki sponsorowane?
  5. Jak rozpoznać linki sponsorowane?
  6. Linki sponsorowane a wyniki organiczne
  7. Części składowe reklam tekstowych
  8. Rodzaje reklam tekstowych
  9. Jak ustalić budżet kampanii linków sponsorowanych?
  10. Gdzie szukać słów kluczowych?
  11. Dobór słów kluczowych do kampanii
  12. Pomiar skuteczności
  13. Optymalizacja kampanii linków sponsorowanych w Google
  14. Co jeszcze oprócz linków sponsorowanych?

1. Co to są linki sponsorowane w Google?

Linki sponsorowane to potoczne określenie płatnych reklam tekstowych, które zobaczyć możesz w wyszukiwarce Google. Umożliwiają szybki sposób dotarcia do potencjalnych klientów, którzy szukają konkretnych produktów lub usług.

2. Kto korzysta z linków sponsorowanych?

Linki sponsorowane w wyszukiwarce Google tworzone są w ramach systemu reklamowego Google Ads, z którego w większości przypadków korzystają firmy. Promują one swoją ofertę wśród osób, które szukają konkretnych produktów lub usług. Linki sponsorowane w Google są odpowiedzią na pytania stawiane przez użytkowników. Za pośrednictwem wyszukiwarki szukają oni odpowiedzi na postawione przez siebie pytania – tę odpowiedź otrzymują w postaci reklamy, która wyświetla się po wpisaniu słowa kluczowego.

Precyzyjne formy kierowania umożliwiają prowadzenie kampanii reklamowych zarówno firmom działającym globalnie jak i małym firmom lokalnym. Wszystko dzięki możliwości targetowania reklam na kraje, województwa, miasta, dzielnice, a nawet na konkretne lokalizacje GPS z zastosowaniem promienia (w kilometrach/milach) wokół danej lokalizacji. Ta forma reklamy internetowej otwiera też drzwi na zwiększenie sprzedaży dla sklepów internetowych. W obecnych czasach wysyłają one swoje produkty nie tylko do klientów znajdujących się w Polsce, ale także realizują zamówienia za granicami kraju.

3. Dlaczego warto promować biznes poprzez kampanię linków sponsorowanych?

Argumentów, które zachęcają do uwzględnienia tego kanału dotarcia do potencjalnych klientów jest bardzo wiele. Poniżej prezentuję wybrane korzyści prowadzenia kampanii reklamowej linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google:

Szybkość dotarcia – W zaledwie kilka minut jesteś w stanie dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów. Wystarczy dodać nowe słowa kluczowe do kampanii, by móc zwiększyć dotarcie do grupy docelowej poprzez wyszukiwarkę Google.

Trafne kierowanie – Kliknięcia generowane są przez użytkowników, którzy szukają produktów lub usług świadczonych przez Twoją firmę. Dlatego tak istotne jest to, aby dobrać najbardziej odpowiednie słowa kluczowe w kampanii linków sponsorowanych. W tym celu wykorzystaj Narzędzie do planowania słów kluczowych, które pomoże Ci poznać zarówno słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarce Google przez użytkowników oraz historyczny potencjał zapytań dla konkretnych słów kluczowych, czy też przewidywany koszt kliknięcia w reklamę tekstową w wyszukiwarce.

Płatność za efekt – Opłata za naliczania jest wyłącznie w przypadku nawiązania interakcji z użytkownikiem – płacisz za kliknięcie, a nie za wyświetlenie linku sponsorowanego.

Niski koszt – Skoro mowa o kosztach kliknięcia (CPC) to warto wspomnieć również o dosyć niskim koszcie pozyskania potencjalnego klienta w ramach działań reklamowych w wyszukiwarce. Oczywiście zdarzają się branże, w których koszt kliknięcia osiąga nawet kilkadziesiąt złotych (ubezpieczenia, kredyty/pożyczki) jednak w większości kategorii produktów i usług koszt ten jest o wiele niższy. Aby poznać szacunkowy koszt kliknięcia zachęcam ponownie do skorzystania z Narzędzia do planowania słów kluczowych, które pokaże przewidywany średni CPC. Nie ma cennika wg którego można by określić ile kosztuje kampania reklamowa linków sponsorowanych, dlatego wspomniane narzędzie umożliwi poznanie szacunkowych stawek kosztu kliknięcia.

Precyzyjna mierzalność – Statystyki kampanii linków sponsorowanych dostarczają wiele cennych informacji o skuteczność kampanii reklamowej. Wiesz dokładnie ile było kliknięć, wyświetleń reklam tekstowych. Wiesz co do grosza jaki był koszt, a dane o konwersjach oraz o wartości konwersji pozwalają określić czy kampania zarabia na siebie.
Natychmiastowy efekt – Promocja biznesu za pośrednictwem linków sponsorowanych pozwala uzyskać szybkie rezultaty. Nie trzeba czekać tygodniami czy miesiącami na pierwsze efekty. Już w dniu startu kampanii reklamowej możesz spodziewać się pierwszych klientów, którzy szukają firmy takiej jak Twoja.

Przydatność – reklama jest odpowiedzią na pytanie użytkownika. Pomagasz komuś dotrzeć do oferty produktów i usług, którą jest zainteresowany. Dzięki temu pozyskujesz cenną osobę na swojej stronie internetowej, która może stać się Twoim klientem!

Elastyczność – możesz wstrzymać kampanię reklamową w dowolnym momencie. W okresie wzmożonej aktywności Twoich klientów, kiedy nie masz problemu ze sprzedażą produktów lub usług możesz ograniczyć wydatki reklamowe lub całkowicie jest wstrzymać bez żadnych konsekwencji. W przypadku nagłych spadków sprzedażowych, linki sponsorowane umożliwią Ci w bardzo szybki sposób pozyskać dodatkowych ruch na Twojej stronie internetowy, który przełożyć może się na zwiększenie sprzedaży trudnym okresie dla Twojej firmy.

Dla każdego – Boisz się, że jesteś zbyt małym graczem by móc konkurować w wyszukiwarce z wielkimi firmami? Nic bardziej mylnego. Każdy może wykorzystać Google Ads do promowania swojego biznesu. Niezależnie od tego czy masz 10 zł czy też 10 000 zł dziennego budżetu reklamowego. System reklamowy Google Ads pozwala na równomierne wykorzystanie budżetu reklamowego, tak aby był on wykorzystany nieprzerwanie przez cały dzień.

Wszechobecność – reklama linków sponsorowanych to nie tylko emisja reklam tekstowych w wyszukiwarce Google. W ramach takiej kampanii reklamowej masz również możliwość wyświetlania reklam u Partnerów Sieci wyszukiwania np. w wyszukiwarkach na Onet.pl, WP.pl, Intercia.pl, YouTube.com, Maps.Google.com.

Kontrola – Samodzielnie decydujemy ile budżetu chcemy przeznaczyć na kampanię reklamową lub kiedy chcemy wstrzymać/wznowić kampanię. Mamy wgląd do aktualnych statystyk kampanii. Kontrolujemy również to kto widzi nasze reklamy poprzez dobór płci, wieku, wcześniejszej interakcji z naszą stroną www. Kontrolujemy również wyświetlanie reklam na konkretnych kategoriach urządzeń (komputer, tablet, smartfon). Możemy zarówno uwzględniać jak i wykluczać różne geolokalizacje – kraje, województwa, miasta, dzielnice lub jeszcze mniejsze obszary, które można samodzielnie dodać jako geolokalizacja w ustawieniach kampanii linków sponsorowanych.

Doskonalenie strategii – kampanie reklamowe w Google Ads to nieustanna praca optymalizacyjna zarówno w kwestii dodawania słów kluczowych, wykluczania nieodpowiednich słów kluczowych, optymalizacji tekstów reklamowych, wdrażaniu bardziej zaawansowanych funkcjonalności. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces i wyprzedzić konkurencję – pamiętaj, by nie spocząć na laurach!

Widoczność – Rozpoczynając przygodę z promowaniem swojego biznesu w Internecie większość firm boryka się z problemem braku obecności na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki. Dzięki kampanii linków sponsorowanych możesz w krótkim czasie znaleźć się w TOP wyników wyszukiwania dla zapytań, które sam wybierzesz.

Skuteczna reklama w Google Ads!

Wyślij zapytanie, a otrzymasz wycenę kampanii!


    4. Jak przebiega proces pozyskania użytkownika poprzez linki sponsorowane?

    W wyszukiwarce składane są zapytania przez użytkowników, których chcemy pozyskać jako nowych klientów. Posłużę się przykładem salonu fryzjerskiego działającego na warszawskim Wilanowie:

    1. Reklamodawca ( salon fryzjerski) określa cel kampanii – będzie nim kontakt telefoniczny zainicjowany poprzez kampanię linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Będą to zarówno połączenia telefoniczne wygenerowane bezpośrednio przez reklamy tekstowe oraz połączenia telefoniczne wygenerowane przez stronę internetową, które pochodzą od użytkowników pozyskanych przez kampanię płatnych reklam w Google.
    2. Po skonfigurowaniu konta reklamowego, Reklamodawca tworzy kampanię reklamową w systemie Google Ads. Zdefiniowane zostały przez niego słowa kluczowe oraz reklamy tekstowe, które nawiązują do jego usług. W tym przypadku będą to np. słowa kluczowe: fryzjer na Wilanowie, fryzjer aleja wilanowska, fryzjer Wilanów.
    3. Użytkownik składa zapytanie w wyszukiwarce Google: wpisane zostało przez niego słowo kluczowe „fryzjer na Wilanowie”. Wpisał on słowa, które zostały uwzględnione w kampanii reklamowej Reklamodawcy. Zostaje wyświetlona reklama w postaci linku sponsorowanego.
    4. Użytkownik ma kilka możliwości:
      • Po kliknięciu w reklamę zostaje przekierowany na stronę internetową:
        • Wypełnia formularz kontaktowy, by obsługa salonu fryzjerskiego mogła skontaktować się z klientem w celu umówienia wizyty.
        • Łączy się telefonicznie za pośrednictwem telefonu ze strony internetowej.
      • Przy reklamie:
        • Na Smartfonie – widoczny jest przycisk Zadzwoń. Po naciśnięciu pojawia się możliwość zadzwonienia do salonu fryzjerskiego.
        • Na Komputerze – widoczny jest numer telefonu. Użytkownik może wybrać numer ręcznie na swoim smartfonie i rozpocząć połączenie telefoniczne, aby umówić się na wizytę.
    5. Cel kampanii został zrealizowany!

    5. Jak rozpoznać linki sponsorowane?

    Linki sponsorowane oznaczone są specjalną etykietą, która informuje o ich komercyjnym charakterze. Znacznik ten jest co jakiś czas modyfikowany. Przez bardzo długi czas funkcjonowała wersja zielonej etykiety z napisem „Reklama”, którą ostatnio wyparła prostsza wersja w postaci wyboldowanego napisu Reklama.

    W większości przypadków linki sponsorowane zobaczysz ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Jednak są tez inne miejsca, w których one występują. Poniżej prezentuję wszystkie aktualne kombinacje w prezentowaniu płatnych wyników wyszukiwania:

    • linki nad wynikami organicznymi (maks. 4 reklamy)
    • linki pod wynikami organicznymi (maks. 3 reklamy)

    Dodatkowo w wyszukiwarce wyświetlić mogą się również reklamy produktowe w ramach kampanii Google Shopping. Dla tych reklam przewidziano boksy reklamowe wzbogacone o zdjęcia produktów, znajdujące się:

    • nad wynikami organicznymi
    • obok wyników organicznych (maks. 9 reklam)

    6. Linki sponsorowane, a wyniki organiczne

    Niekiedy zdarza się, że część internautów nie odróżnia płatnych wyników wyszukiwania od wyników naturalnych. Dla kogoś, kto nie zajmuje się ustawianiem kampanii reklamowych w systemie Google Ads nie jest to aż tak oczywiste. Powoduje to sytuację kiedy użytkownik nieświadomie wybiera link sponsorowany myśląc, że jest to naturalna podpowiedź wyszukiwarki.

    Wspomniane powyżej etykiety, które informują płatnych linkach – przy wielu zmianach w ich wyglądzie mogą również wpływać na błędne zdefiniowanie przez użytkownika – mówiąc w skrócie „co jest czym”. Przekonałem się o tym osobiście, kiedy prowadząc szkolenie z reklamy w Google Ads ukazała mi się nowa wersja linków sponsorowanych w Google i bez większego zastanowienia, chcąc kliknąć pierwszy wynik organiczny, kliknąłem pierwszy wynik płatnej reklamy. Wniosek – nie zawsze każda zmiana wprowadzona przez Google jest dobra i bardzo często (w mojej opinii) te zmiany mają wpływać na generowanie większej liczby kliknięć z płatnych reklam, ponieważ na tym zarabia Wujek Google : ) Nie mniej, jest to bardzo skuteczna forma reklamy, wiec nawet jeśli jest to czasem nieświadome kliknięcie w reklamę w wyszukiwarce – to nadal jest to reklama, która ukazała się na zapytanie użytkownika, które przewidzieliśmy i którego chcemy przekonać do naszej firmy.

    7. Części składowe reklam tekstowych

    Elementy składowe reklamy tekstowej w wyszukiwarce zmieniały się na przestrzeni lat. Liczba znaków, które można aktualnie wykorzystać jest większa niż było to dawniej. Zmianie uległa również liczba Nagłówków czy Opisów (Linii Tekstu) reklamy czy też Wyświetlanego adresu URL. Poniżej prezentuję aktualną wersję budowy reklam tekstowych.

    Wymagane elementy reklamy

    Nagłówki reklam tekstowych

    Bez wątpienia to część reklamy, która najbardziej „wpada w oko”. Warto poświęcić na nią więcej czasu podczas tworzenia kampanii linków sponsorowanych w Google Ads. Możesz wykorzystać maksymalnie 3 Nagłówki, które oddzielać będzie pionowa kreska „|”. Zapewne nie umknęło Twojej uwadze to, że zdarzają się reklamy, które składają się z dwóch nagłówków lub też z trzech nagłówków. Google wyświetla Twoje reklamy inaczej na różnych urządzeniach i dlatego uzupełnienie pól reklamy dla trzech nagłówków nie gwarantuje, że wyświetlą się wszystkie trzy – na pewno pojawi się pierwszy i drugi, a trzeci będzie pojawiać się alternatywnie przy niektórych wyświetleniach reklamy. Jeżeli uzupełnisz tylko Nagłówek 1 oraz Nagłówek 2 to Twoja reklama również będzie mogła się wyświetlać w wyszukiwarce. Jednak zachęcam do korzystania również z Nagłówka nr 3.

    Bardzo często spotykaną praktyką jest wpisywanie słów kluczowych w jednym z nagłówków, a także wpisywania Call To Action, aby zachęcić użytkowników do wykonania pożądanej przez nas akcji na stronie internetowej. Nie zapomnij o tym!

    Tekst reklamy, czyli tzw. opis reklamy

    Pod każdym niebieskim, mniej lub bardziej rozbudowanym Nagłówkiem reklamy tekstowej (2 lub 3 elementowym) znajduje się Linia tekstu 1 oraz opcjonalnie Linia tekstu 2. W tych elementach reklamy wpisz to co charakteryzuje usługi, które świadczysz lub produkty, znajdujące się w ofercie sklepu internetowego. Warto również powtórzyć w tym miejscu słowa kluczowe, które wpisywane są przez użytkowników w wyszukiwarce, ponieważ wówczas są one wyboldowane (pogrubiona czcionka) co zwraca uwagę potencjalnego klienta i wpływa na lepszą „klikalność” reklam.
    Wyświetlany adres URL
    Zielony napis znajdujący się nad Nagłówkiem reklamy, który prezentuje nazwę Twojej domeny. Do nazwy domeny możemy dopisać „kontynuację” adresu w postaci Ścieżki 1 oraz Ścieżki 2. W tych dwóch miejscach można użyć po 15 znaków ze spacjami, aby np. powtórzyć słowa kluczowe wpisane przez użytkownika. Wyświetlany adres URL może występować również w postaci samej nazwy domeny jeżeli nie będziemy chcieli dodać nic więcej.

    Opcjonalne rozszerzenia reklam tekstowych

    Reklamy tekstowe mogą zawierać dodatkowe elementy, które wyświetlają się zaraz pod tekstem reklamowym lub obok niego:

    Rozszerzenie lokalizacji

    Najczęściej stosowane jest w lokalnych firmach, działających stacjonarnie lub też dużych podmiotach, które mają wiele oddziałów na większym obszarze.

    Po kliknięciu w link przedstawiający adres firmy, użytkownik zostaje przekierowany do Google Maps. W przypadku interakcji z rozszerzeniem lokalizacji na komputerze otworzy nam się mapa Google z oznaczeniem firmy oraz po lewej stronie informacje dotyczące danej lokalizacji. Na urządzeniach mobilnych, po kliknięciu w adres pod reklamą tekstową zostaniemy przekierowani bezpośrednio do wizytówki w Google Maps. Wówczas intuicyjnie nasuwa się na myśl, aby wyznaczyć trasę w nawigacji Google Maps, by móc dotrzeć do celu przy wsparciu smartfona.

    Oprócz danych adresowych rozszerzenie lokalizacji zawiera również takie dane jak numer kontaktowy oraz informację o dniach i godzinach pracy w danej siedzibie.

    Rozszerzenie objaśnień

    To dodatkowa część reklamy tekstowej, która umiejscowiona jest pod linią opisu reklamy. Rozszerzenie objaśnień może również być kontynuacją Opisu reklamy, przez co będzie trudniejsze w rozpoznaniu na pierwszy rzut oka. Jednak po dłuższym przyjrzeniu się i przeczytaniu treści reklamy widać, że opis jest zbyt długi i to dodatkowe rozszerzenie wydłużyło opis reklamy tekstowej.

    Dosyć istotne jest to, że ten typ rozszerzenia pozbawiony jest przekierowania na stronę www. Celem tego rozszerzenia jest poinformowanie użytkownika o czymś ważnym z jego punktu widzenia. Takimi informacjami w treści rozszerzenia objaśnień mogą być: Obsługa 24/7; Darmowa dostawa; 10 lat doświadczenia; Profesjonalizm; Zniżki dla seniorów, itp.

    Rozszerzenie połączeń

    Celem tego rozszerzenia jest zwiększenie liczby połączeń telefonicznych generowanych przez kampanię Google Ads. Użytkownik, który widzi reklamę na komputerze, może niekiedy zobaczyć również numer telefonu, który znajduje się na prawo od adresu URL w reklamie. Wówczas może on, nie klikając w reklamę wykręcić numer na telefonie i przedzwonić do reklamodawcy w celu skorzystania z jego oferty. Z kolei w przypadku smartfonów rozszerzenie połączeń wyświetla się w formie ikony, która obrazuje słuchawkę telefoniczną wraz z opisem informującym z jakim numerem telefonu zostanie połączony użytkownik.

    Rozszerzenie wiadomości

    Ten typ rozszerzenia reklam umożliwia kontakt z reklamodawcą poprzez wiadomości SMS. Kliknięcie w rozszerzenie wiadomości powoduje otworzenie aplikacji na smartfonie, która służy do wysyłani SMS’ów. W niej automatycznie otworzy się szablon tworzenia nowej wiadomości z wpisanym już numerem telefonu firmy, z którą chce się skontaktować oraz z uzupełnionym tekstem SMS’a, który można samodzielnie stworzyć lub użyć gotowego szablonu treści wysyłanego SMS’a. Aktualnie to rozszerzenie zostało wycofane i nie można już więcej z niego korzystać.

    Rozszerzenie linków do podstron

    Umożliwia przekierowanie użytkownika na wybrane podstrony promowanej witryny www. Każdy link do podstrony (sitelink) powinien kierować do innej strony w witrynie. Jeżeli dla kilku różnych tekstów linków do podstrony w tej samej kampanii czy grupie reklam użyjemy tylko jednej strony docelowej – to rozszerzenia również wyświetlą się. Z drugiej strony warto zróżnicować strony na jakie chcemy skierować użytkowników, ponieważ założeniem tego rozszerzenia jest to, aby ułatwić użytkownikom dotarcie do tego czego szukają w witrynie.

    Rozszerzenie informacji w witrynie

    Jak sama nazwa wskazuje, to rozszerzenie informuje o pewnych cechach usług lub produktów, które reklamujemy. Dostępnych jest kilka kategorii:

    Udogodnienia

    • Marki
    • Kursy
    • Kierunki studiów
    • Miejsca
    • Polecane hotele
    • Ubezpieczenia
    • Modele
    • Okolice
    • Usługi
    • Programy
    • Style
    • Typy

    Rozszerzenie cen

    Rozszerzenie cen prezentuje ceny wybranych przez nas produktów, usług lub ich kategorii.

    Użytkownik ma możliwość zapoznania się z ceną produktu zanim kliknie w reklamę. Jeżeli w ofercie sklepu znajdują się bardzo drogie produkty to rozszerzenie cen może zniechęcić do kliknięcia te osoby, których nie stać na drogie produkty – w efekcie nie wygenerują kosztu w kampanii. Z drugiej strony cena dla dużej części osób jest jednym z podstawowych argumentów skorzystania z oferty, dlatego możliwość zaprezentowania niskiej ceny za pomocą rozszerzenia cen może z dużym prawdopodobieństwem wpłynąć na zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce.

    Rozszerzenie opinii

    Wyświetla cytaty, pochodzące ze źródeł zewnętrznych, np. branżowego portalu informacyjnego.

    Rozszerzenie aplikacji

    Rozszerzenie aplikacji wyświetla się wyłącznie na urządzeniach mobilnych, na których istnieje możliwość zainstalowania danej aplikacji mobilnej.

    8. Rodzaje reklam tekstowych

    Rozszerzone reklamy tekstowe

    Reklamy, które mają możliwość wyświetlenia trzeciego Nagłówka oraz drugiego tekstu reklamy

    Elastyczne reklamy w wyszukiwarce

    Reklama zbudowana na szablonie, który uwzględnia wiele wersji Nagłówków i Tekstów reklamy. Zmieniają się one tak, by wyświetlać komunikaty, które są bardziej efektywne i wpływają na zwiększenie skuteczności reklam w wyszukiwarce.

    9. Jak ustalić budżet kampanii linków sponsorowanych?

    Bardzo często spotykam się z pytaniami stawianymi przez klientów, z którymi zaczynam współpracę – „Z jakim budżetem warto zacząć?”, „Czy z małym budżetem jest sens prowadzić kampanię w Google?”, „Czy jestem w stanie przebić się przez innych reklamodawców wydając kilka złotych dziennie przy o wiele wyższym potencjale dziennego budżetu?”, itp.

    Zarówno wielkie korporacje jak i małe firmy lokalne mogą konkurować ze sobą w kampaniach Google Ads, chcąc pozyskać tego samego klienta. Różnice w wielkości dziennych lub miesięcznych budżetów jakie mogą one przeznaczyć nie przekreślają mniejszych firm. Rozpocząć można więc reklamę od dowolnej kwoty. Jeżeli okaże się, że możesz przeznaczyć kilka złotych dziennie, a potencjał budżetowy będzie nawet kilkaset razy większy – system będzie wyświetlać Twoje reklamy równomiernie przez cały dzień, aby Twoje reklamy mogły wyświetlać się w ciągu całego dnia, a nie tylko przez kilka minut. Zacznij nawet od małego budżetu i zwiększaj go wtedy kiedy kampania osiągnie zadowalające wyniki. Ważne, aby stale monitorować skuteczność linków sponsorowanych, by móc natychmiast dostosować ustawienia kampanii w celu zwiększania jej efektywności. Jeżeli zaczniesz od małego budżetu i zobaczysz, że na tym zarabiasz – nabierzesz większej pewności w zwiększaniu i planowaniu większych wydatków reklamowych w tym kanale.

    10. Gdzie szukać słów kluczowych?

    Wykorzystaj Narzędzie do planowania słów kluczowych. Poznaj słowa kluczowe, które wpisywane są przez użytkowników wyszukiwarki internetowej. Dowiedz się również jaki jest średni miesięczny wolumen wyszukiwani dla konkretnych słów kluczowych, ile wynosi szacunkowy średni koszt kliknięcia w link sponsorowany.

    11. Dobór słów kluczowych do kampanii

    Narzędzie do planowania słów kluczowych wskazało propozycje słów jakie możemy użyć w kampanii linków sponsorowanych. Teraz zastanów się czy wszystkie słowa kluczowe są odpowiednie do tego co promujesz. Zwróć uwagę na słowa w zapytaniach użytkowników, które nie pasują do Twojej oferty. Jeżeli sprzedajesz książki w formie tradycyjnej, a użytkownik szuka audiobooka to wyklucz słowo „audiobook”, „mp3”, „ebook” ze swojej kampanii. Wybierz tylko te słowa, które z dużym prawdopodobieństwem pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż. Nie wybieraj wszystkie słów. Idź w jakość, a nie ilość!

    12. Pomiar skuteczności

    Zanim zaczniesz promować swój biznes w wyszukiwarce Google należy zdefiniować jaki jest cel kampanii. Może być nim wysłanie formularza na stronie internetowej, zapis na newsletter, pobranie pliku pdf, transakcja w sklepie internetowym, itp. Statystyki kampanii reklamowej dostępne są bardzo szybko. Już po kilku minutach od włączenia kampanii zobaczysz pierwsze wyświetlenia reklam, pierwsze kliknięcia. Twoje konto reklamowe odnotuje też pierwsze wydatki. Szybkość w otrzymywaniu raportów dostępnych 24/7 pozwala Ci na bezzwłoczną reakcję na to co dzieje się w Twoich działaniach reklamowych. Dostępnych jest wiele raportów i w zależności od tego jakich odpowiedzi oczekujesz skorzystać musisz z innego raportu. Poniżej prezentuję kilka wybranych raportów.

    Pomysłów na raportowanie jest tak wiele, że z pewnością nie uda mi się zaprezentować wszystkich, dlatego potraktuj te raporty jako inspirację do samodzielnego szukania odpowiedzi na swoje pytania o wyniki kampanii.

    13. Optymalizacja kampanii linków sponsorowanych w Google

    Pod słowa „optymalizacja” może kryć się wiele różnych czynności, po których wykonaniu Twoja kampania odnotuje lepsze wyniki (lub grosze jeżeli zmiany, które wprowadzisz okażą się błędne). Jeżeli zastosowane zostały rozwiązania zawarte w powyższych akapitach to na koncie reklamowym Google Ads w kampanii linków sponsorowanych kampanie odnotowują już lepsze lub gorsze wyniki. Teraz pora zająć się zwiększaniem efektywności kampanii, aby Twój biznes mógł rosnąć za sprawą wyszukiwarki Google. Optymalizacja kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google dotyczy wielu obszarów, więc skupię się wyłącznie na podstawowych, ale zarazem najważniejszych punktach optymalizacyjnych.

    Optymalizacja In-Campaign

    • Słowa kluczowe – zadbaj, aby Twoje reklamy wyświetlały się na właściwe słowa kluczowe, które nawiązują do tego czym zajmuje się Twoja firma.
    • Wykluczające słowa kluczowe – w zapytaniu użytkownika pojawiły się słowa lub słowo, które sprawiło, że dane zapytanie wskazuje na brak zainteresowania Twoją ofertą? Z łatwością można wykluczyć słowa, aby nie pojawiać się już w ich kontekście. Jak to działa? Jeżeli sprzedajesz nowe produkty, a użytkownik szuka produktów używanych – wyklucz słowo „używane”. Jeżeli Twoja firma działa na terenie Krakowa – wyklucz ze swojej kampanii nazwy innych miast. W ten sposób zaoszczędzisz budżet reklamowy eliminując nieefektywne kliknięcia w reklamy.
    • Optymalizacja reklam – Modyfikowanie reklam, by zwiększyć ich skuteczność
    • Urządzenia – Zmiana stawek kosztu kliknięcia dla Komputerów, Tabletów i Smartfonów
    • Harmonogram czasu – Dostosowanie stawek kosztu kliknięcia do dni i godzin w tygodniu
    • Lokalizacje – Dostosowanie stawek w zależności od kraju / województwa, miasta, dzielnic lub innego obszaru.

    Optymalizacja OutOff-Campaign

    • Średni czas spędzony na stronie
    • Współczynnik odrzuceń
    • Liczba przeglądanych stron

    14. Co jeszcze oprócz linków sponsorowanych?

    Historia systemu reklamowe Google Ads sięga roku 2002, kiedy to gigant z Mountain View pod nazwą Google AdWords rozpoczął oferowanie firmom reklamy linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Przez blisko 20 lat to narzędzie przeszło bardzo wiele zmian, kilka rewolucji i dziś posiada ono o wiele więcej możliwości niż pierwotnie. Warto więc zapoznać się również m.in. z:

    • Reklamą w sieci reklamowej Google
    • Reklamą Video

    Czy spodobał Ci się ten artykuł?

    Kliknij na gwiazdki, aby dodać ocenę.

    Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

    Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis!

    Podziel się
    Autor

    Łukasz Wiśniak

    Od 2011 roku zajmuję się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych. Jestem Certyfikowanym Specjalistą Google Ads. Prowadzę kampanie, udzielam konsultacji, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem podczas praktycznych szkoleń z Google Ads. Jako konsultant i audytor pomagam też domom mediowym lub bezpośrednio klientom w opracowaniu strategii, audytowaniu kont reklamowych lub też mówiąc kolokwialnie szybkim "podkręceniu" wyników kampanii Google ads. Wykładam również na uczelniach wyższych. Na Akademii Leona Koźminskiego prowadzę praktyczne zajęcia z reklamy w Google Ads (reklama w wyszukiwarce Google, reklama video w YouTube, kampanie produktowe w Google Shopping) oraz Google Analytics. Gościnnie miałem okazję również prowadzić warsztaty z reklamy Google Ads w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.


    Zobacz wszystkie wpisy napisane przez Łukasz Wiśniak
    Najświeższe informacje

    Dołącz do newslettera.
    Bądź na bieżąco!

    Blog

    Najnowsze artykuły