- Czym jest content marketing?
- Co może zyskać firma, która zdecyduje się na content marketing?
- Jakie korzyści ma klient z content marketingu tworzonego przez daną firmę?
Strategie reklamowe zmieniają się z sezonu na sezon, a każdy kto nad nimi pracuje stara się wyróżnić nie tylko na tle konkurencji swojego klienta, ale również na tle swojej własnej konkurencji. Zwykły, klasyczny przekaz reklamowy do nikogo już nie dociera, a klienci są na niego bardzo skutecznie uodpornieni. Jak zatem przekonać kupujących, że to właśnie mój produkt jest dla nich niezbędny? Jak przekonać, że moja usługa rozwiąże ich problemy? Z pomocą przychodzi content marketing.
Czym jest content marketing?
Content marketing, to innymi słowy marketing treści. To cała strategia reklamowa, która opiera się na udostępnianiu klientom ciekawych i wartościowych materiałów. Naczelnym zadaniem tych treści powinno być niesienie korzyści dla klienta. Niejako w tle powinna zaistnieć reklama czy propozycja skorzystania z oferty. Należy przy tym pamiętać, że ta propozycja też nie może być zbyt nachalna. To treść – niezależnie od tego, czy jest to artykuł, podcast czy video – powinna zrodzić w odbiorcy pomysł, by skorzystać z pomocy autora udostępnionego materiału. Jesteśmy obecnie bombardowani reklamami z każdej niemalże strony. To spowodowało konieczność uodpornienia się na ten przekaz. Bezpośrednia reklama wywołuje więc opór, zniechęca, odstrasza. Reklama oparta na marketingu treści budzi zupełnie inne reakcje.
Co może zyskać firma, która zdecyduje się na content marketing?
Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że dobry content musi iść w parze z SEO. SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. To cała strategia dobierania nagłówków, słów kluczowych
i atrybutów alt do zamieszczanych w tekstach fotografii. Dzięki temu tekst i strona, na której się on znajduje jest wysoko pozycjonowana w wyszukiwarkach. Klienci, którzy szukają odpowiedzi na swoje problemy, zaglądają przede wszystkim na te serwisy, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Rzadko kiedy zaglądają na drugą, o kolejnych nie ma co wspominać. Warto więc zadbać o dobrą pozycję, a wartościowe treści są w tym aspekcie ogromną pomocą.
SEO – DARMOWA KONSULTACJA
- Analiza stanu Twojej strony
- Porady pozwalające na osiąganie lepszych wyników
- Omówienie strategii stosowanej przez konkurentów
- Wskazówki na temat potencjału Twojej branży
Im częściej dany serwis czy strona WWW pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób ją odwiedza, a ci którzy raz ją odwiedzili, chętniej do niej wracają. Już im się kojarzy, raz już im pomogła, znaleźli odpowiedź na swoje pytanie, uzyskali taką czy inną pomoc. Jeżeli nadal będą udostępniane wartościowe i przydatne treści, ci odwiedzający użytkownicy poczują swego rodzaju lojalność. Nawet jeżeli nie od razu dokonają zakupu, to wejdą już w swego rodzaju lejek sprzedażowy, wejdą w proces, a to już znacznie skraca proces zachęcania do zakupu. Poczucie lojalności rodzi się niejako na kilku płaszczyznach. Z jednej strony jest to zaufanie do firmy, która już raz pomogła – drugi raz pewnie też pomoże, wiedzą co robią. Z drugiej strony jest to forma poczucia wdzięczności: „Skorzystałem ze wskazówek zamieszczonych na ich stronie, teraz muszę dokonać zakupu, to kupię u nich. Zasługują na to.” Nie uda się uzyskać takiej postawy klienta atakując go zwykłą reklamą.
Tworzenie i udostępnianie wartościowych i przydatnych treści to również doskonały sposób na budowanie świadomości marki. Psychologowie twierdzą, że chętniej dokonujemy zakupów od firm, których nazwy nam się kojarzą lub brzmią znajomo. Trzeba więc tak zrobić by nazwa rzeczywiście była mocno ustabilizowana w świadomości klientów, ale skojarzenie z nią było wyłącznie pozytywne. Może to być skojarzenie z profesjonalizmem, wysoką jakością lub wyjątkowym podejściem do klienta. Ważne, by skojarzenie było dla klienta zachęcające.
Jakie korzyści ma klient z content marketingu tworzonego przez daną firmę?
Przede wszystkim klient może w pewnym sensie zweryfikować firmę. Zapoznanie się z wartościowymi treściami jest pewnym sprawdzianem dla przedsiębiorstwa. Jeżeli udostępnione porady się sprawdzą, klient będzie zadowolony i wie, że firma zna się na tym, o czym opowiada. Dzięki temu w przyszłości będzie bardziej skłonny do tego, by coś od niej kupić. Wie, że oferowany produkt lub usługa będzie na wysokim poziomie i można mu zaufać.
Takie prowadzenie kampanii promocyjnej powoduje, że klient czerpie również dodatkowe korzyści. Może zyskać fachową wiedzę, informacje, porady czy wskazówki. W pewnym zakresie jest w stanie sam sobie pomóc uzyskując informacje od firmy. To buduje więź i relację między klientem i firmą, przy czym klient nie czuje się tutaj wykorzystany czy zmanipulowany. Otrzymuje konkretną wartość przydatną i ważną dla niego i może z niej swobodnie skorzystać.
Tworząc wartościowe treści można jednocześnie przekazać swego rodzaju wartości, które firma wyznaje i którym chce być wierna. To szansa dla klienta na określenie się, czy identyfikuje się z tymi wartościami, czy są one dla niego obce lub obojętne. Identyfikowanie się przez daną firmę
z określonymi wartościami powoduje również, że zyskuje ona nieco bardziej ludzką twarz. Staje się bardziej przyjazna klientom, bliższa i przez to bardziej godna zaufania. To forma okazania szacunku klientowi.
Content marketing to długotrwałe i długofalowe budowanie stabilnej więzi z klientem, która pozwala klientowi na weryfikowanie marki, jej poznawanie i sprawdzanie. Powstająca relacja jest wzajemna, bo klient na niej zyskuje wymierne dla siebie korzyści, a w efekcie dokonuje zakupu, na czym zyskuje firma. Wszyscy są zadowoleni, a powstała relacja ma charakter win-win, czyli najlepszy z możliwych.
Przeczytaj również: